Przepisy ustawy Prawo budowlane nie regulują procedury odbioru końcowego obiektu budowlanego, ani nie wprowadzają obowiązku jego odebrania. Obiekty budowlane realizowane są na podstawie umów o roboty budowlane, w związku z tym podlegają przepisom prawa cywilnego, dla którego podstawowym aktem prawnym jest Kodeks cywilny. Przed odbiorem kierownik budowy przeprowadza, przewidziane w przepisach lub umowie z inwestorem, próby i sprawdzenia, zawiadamiając go o tym wpisem do dziennika budowy. Zakończenie wszystkich robót i przeprowadzenie z wynikiem pozytywnym wymaganych prób i sprawdzeń kierownik budowy stwierdza wpisem do dziennika budowy, co wymaga potwierdzenia inspektora nadzoru inwestorskiego, odnośnie zgodności wpisu ze stanem faktycznym
W czynnościach odbioru powinni uczestniczyć: kierownik budowy, kierownicy robót oraz inspektorzy nadzoru inwestorskiego, projektanci sprawujący nadzór autorski i przedstawiciele inwestora, stanowiący Komisję odbioru. Kierownik budowy kompletuje i przedstawia Komisji dokumenty, pozwalające na ocenę prawidłowego wykonania przedmiotu odbioru, a w szczególności dziennik budowy, zaświadczenia właściwych jednostek i organów, protokoły technicznych odbiorów międzyoperacyjnych i częściowych, niezbędne świadectwa kontroli jakości, certyfikaty i aprobaty techniczne oraz dokumentację powykonawczą ze wszystkimi zmianami dokonanymi w toku budowy. Jeżeli w czasie odbioru wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych, warunkujących użytkowanie obiektu zgodne z jego przeznaczeniem, inwestor może dokonać odbioru wykonanych robót, pod warunkiem wykonania robót dodatkowych o ile zostaną przeprowadzone w uzgodnionym terminie – jeżeli jednak w trakcie czynności odbioru stwierdzi się wady – wówczas inwestor może odmówić odbioru do czasu ich usunięcia. Gdy odbiór zostanie zakończony kierownik budowy, jako przedstawiciel wykonawcy, doręcza inwestorowi instrukcje użytkowania i konserwacji materiałów oraz urządzeń wmontowanych w obiekt, a w przypadku wprowadzenia zamiennych rozwiązań lub wyposażenia w trakcie realizacji obiektu – doręcza inwestorowi także instrukcje zamienne. Z czynności odbioru sporządza się protokół, który powinien zawierać ustalenia poczynione w jego czasie. Zgodnie z art.3 pkt 13 ustawy Prawo budowlane, protokół, zarówno częściowy jak i końcowy, stanowi część dokumentacji budowy. Powyższa procedura odbioru końcowego nawiązuje bezpośrednio do postanowień Kodeksu cywilnego, który w ramach umowy o roboty budowlane pozostawia wykonawcy i inwestorowi znaczną swobodę kształtowania szczegółów proceduralnych odbioru dzieła. W związku z powyższym ten etap realizacji inwestycji (procedura odbioru końcowego) winien być formułowany i negocjowany jako istotny element umowy o roboty budowlane.
Inżynier kontraktu pojawił się na polskim rynku budowlanym po 1990r. wraz z realizowanymi dużymi inwestycjami zagranicznymi. Zawarta z zamawiającym umowa na wykonywanie czynności inżyniera kontraktu może obejmować różne obowiązki, jednak zawsze podstawowym wymogiem jest obowiązek stałego przebywania na terenie budowy i uczestniczenia we wszystkich istotnych dla realizacji inwestycji wydarzeniach. Tym samym jest on koordynatorem realizacji inwestycji budowlanej. Międzynarodowa Federacja Inżynierów Konsultantów FIDIC (Federation Internationale des Ingenieurs-Conseils) opracowała normy związane z pełnieniem owej funkcji. Według niej jest to przedstawiciel inwestora (zamawiającego) upoważniony do podejmowania działań i decyzji o charakterze ekonomiczno-organizacyjnym oraz technicznym, związanych z realizacją kontraktu, zawartego pomiędzy inwestorem (zamawiającym) a firmą wykonawczą. Kontrakt może obejmować realizację prac projektowych albo według formy „zaprojektuj i zbuduj”, bądź jedynie wykonanie robót budowlanych.
Ponieważ wymagane kompetencje inżyniera kontraktu mają charakter interdyscyplinarny, co stanowi specyfikę naszego zawodu, funkcję tę powinien pełnić architekt lub kierowany przez niego zespół złożony z osób o odpowiednich specjalnościach, działający w imieniu i na rzecz zamawiającego (inwestora) w zakresie:
Biorąc pod uwagę złożoność robót, inżynier kontraktu może wyznaczyć swego przedstawiciela – inżyniera-rezydenta, który posiada prawa oraz obowiązki, przekazane mu w formie pełnomocnictwa i jest przed nim odpowiedzialny. Rolę inżyniera kontraktu w trakcie realizacji inwestycji budowlanej można określić jako dbanie o właściwe wykonywanie zadań przez wszystkich uczestników tego procesu, ogólny nadzór nad realizacją inwestycji i jej finansowaniem – zgodnie z harmonogramem wykonywania robót budowlanych oraz nadzór nad prowadzeniem robót budowlanych w zakresie ich jakości oraz zgodności z dokumentacją budowy sporządzaną przez ich wykonawcę. robót. Do jego obowiązków należy całościowe i kompleksowe zarządzanie realizacją inwestycji budowlanej – w tym m.in.:
Administrowanie kontraktem | Nadzór techniczny | Kontrola i weryfikacja dokumentacji |
|
|
|
Umowa na wykonywanie czynności inżyniera kontraktu może zobowiązywać do profesjonalnego i kompletnego nadzoru inwestorskiego nad całością procesu inwestycyjnego. Poniżej podano przykładowe postanowienia ogólne do umowy o pełnienie funkcji inżyniera kontraktu.
§ 1
Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu, tj. świadczenie usług związanych z przygotowaniem, zarządzaniem, kontrolą i nadzorem nad realizacją robót budowlanych wykonywanych w ramach zamierzenia inwestycyjnego obejmującego ……………………………………………………………………………………………………………….., która będzie sprawowana według warunków FIDIC. 2. Inżynier Kontraktu będzie działał zgodnie z: Zasadami określonymi w Warunkach kontraktu na budowę dla robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Zamawiającego – FIDIC 2000, w zakresie uprawnień i obowiązków określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) oraz w aktualnych przepisach ustawy Prawo budowlane. 3. Do ogólnych obowiązków Inżyniera należy: 1) sprawdzenie i weryfikacja kompletności dokumentacji projektowej oraz udział w przygotowaniu dokumentów przetargowych do wyboru Wykonawcy robót; 2) zarządzanie procesem inwestycyjnym w imieniu Inwestora; 3) pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego, w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane; 4) współdziałanie z Nadzorem Autorskim; 5) wspieranie Inwestora we wszystkich czynnościach technicznych, administracyjnych i finansowych związanych z realizacją kontraktu. 4. Na etapie poprzedzającym rozpoczęcie robót budowlanych Inżynier jest upoważniony i zobowiązany do:
5. W trakcie prowadzenia budowy i robót budowlanych Inżynier jest upoważniony oraz zobowiązany do: 1) stałej obecności na terenie budowy przez okres trwania zadania inwestycyjnego – biuro zespołu Inżyniera funkcjonować będzie w dni robocze w godzinach ……………………; 2) sprawowania nadzoru inwestorskiego przy pomocy specjalistycznych inspektorów, wchodzącym w skład zespołu Inżyniera; 3) reprezentowania Inwestora w kontaktach z osobami trzecimi w sprawach związanych z zadaniem inwestycyjnym; 4) przekazania Wykonawcy robót terenu budowy; 5) zatwierdzania i opiniowania projektu zagospodarowania i organizacji budowy, programów zapewnienia jakości oraz projektu montażu konstrukcji, po uprzednim uzyskaniu opinii Nadzoru Autorskiego; 6) wnioskowania do Inwestora o zatwierdzenie harmonogramu robót i płatności, przedstawionego przez Wykonawcę; 7) sporządzenia protokołu odzysku materiałów pochodzących z przewidzianych rozbiórek: 8) kontrolowanie w sposób ciągły jakości wykonywanych robót oraz wbudowywanych materiałów i bieżące archiwizowanie wszelkich atestów, deklaracji zgodności, certyfikatów jakości itp.; 9) prowadzenia dokumentacji fotograficznej budowy; 10) informowanie Inwestora, z odpowiednim wyprzedzeniem, o wszelkich zagrożeniach występujących podczas prowadzenia robót, które mogą mieć wpływ na wydłużenie czasu realizacji lub zwiększenia kosztów; 11) kontrolowania przestrzegania przez Wykonawcę przepisów BHP oraz utrzymania porządku na placu budowy; 12) udzielanie Wykonawcy robót wszelkich dostępnych informacji i wyjaśnień dotyczących inwestycji; 13) wyrażania zgody na prowadzenie robót w godzinach nocnych i w dni wolne od pracy; 14) wnioskowania o usunięcie z terenu budowy zatrudnionych przez Wykonawcę osób niekompetentnych lub zaniedbujących notorycznie swoje obowiązki; 15) organizowanie oraz prowadzenie comiesięcznych posiedzeń Rady Budowy dotyczących postępu robót, z udziałem Inwestora, Wykonawcy robót, Nadzoru Autorskiego oraz innych niezbędnych osób – sporządzania protokołów z tych posiedzeń i przekazywania ich Zamawiającemu w terminie 7 dni; 16) monitorowanie rzeczywistego postępu robót i zgodności realizacji z obowiązującym harmonogramem robót; 17) składania comiesięcznych raportów z postępu prac i płatności, zgodnie z wymaganiami Inwestora raport powinien zawierać: a) opis postępu robót w stosunku do przyjętego harmonogramu, b) nakłady finansowe poniesione na roboty w powiązaniu z przyjętym harmonogramem, c) plan robót i finansowania na kolejne miesiące, d) opis powstałych problemów i zagrożeń oraz działań podjętych w celu ich usunięcia, e) fotografie dokumentujące postęp oraz jakość robót, f) ewentualny wykaz zmian w dokumentacji projektowej, uzgodniony z Projektantem, g) wykaz wystąpień Wykonawcy i sposób ich rozpatrzenia; 18) wydania polecenia przyśpieszenia lub opóźnienia tempa robót; 19) kontrola sposobu magazynowania i przechowywania materiałów oraz nadzorowanie ich badań wykonywanych przez Wykonawcę robót, jak również zlecanie dodatkowych badań i sprawdzeń robót budzących wątpliwość co do jakości ich wykonania; 20) zatwierdzania rysunków wykonawczych oraz weryfikowania rysunków powykonawczych, sporządzanych przez Wykonawcę robót, po uzyskaniu opinii Nadzoru Autorskiego; 21) bieżącego dokonywania obmiaru wykonanych robót oraz odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu; 22) sprawdzenia wykonanych robót, powiadamianie Wykonawcy o wykrytych wadach i określanie zakresu koniecznych do wykonania poprawek oraz poświadczanie o ich wykonaniu i usunięciu wad; 23) przygotowania do odbioru częściowego i końcowego robót, sprawdzania kompletności i prawidłowości przedkładanych przez Wykonawcę dokumentów wymaganych przy wykonywaniu czynności odbioru oraz uczestnictwo w odbiorach; 24) sprawdzenia oraz akceptowania przejściowych i końcowych oświadczeń Wykonawcy w zakresie ilości i wartości wykonanych robót wraz z przygotowaniem odpowiednich Świadectw płatności; 25) zapobiegania roszczeniom Wykonawcy, a w przypadku braku takiej możliwości, powiadomienia Inwestora o wszelkich roszczeniach Wykonawcy oraz rozbieżnościach między dokumentacją Inwestora, a stanem faktycznym na terenie budowy; 26) załatwiania, w porozumieniu z Inwestorem, wszelkiego rodzaju skarg i roszczeń osób trzecich, spowodowanych realizacją inwestycji; 27) rozliczenia umowy o roboty budowlane w przypadku jej wypowiedzenia; 28) wnioskowania do Inwestora o: a) przeprowadzenie niezbędnych badań lub pomiarów i ekspertyz przez niezależnego rzeczoznawcę, b) zlecenia usunięcia usterek i wad stronie trzeciej w przypadku, gdy Wykonawca nie usunie ich w wyznaczonym terminie, c) zmianę terminu wykonania robót w umowie o roboty budowlane w przypadku , gdy nie wynika ona z winy czy też zaniedbań Wykonawcy, d) zlecenie wykonania robót dodatkowych; 29) sprawdzenia ostatecznej kwoty umownej należnej Wykonawcy Robót. 6. W przypadku wystąpienia konieczności wykonania robót dodatkowych Inżynier jest upoważniony i zobowiązany do: 1) niezwłocznego pisemnego zawiadomienia Inwestora o konieczności wykonania robót dodatkowych; 2) przekazania dla Inwestora protokołu, spisanego przy udziale przedstawicieli Nadzoru Autorskiego, Wykonawcy, Inżyniera i Inwestora, zawierającego opis: a) powstałych problemów technicznych, b) koniecznych zmian w dokumentacji projektowej, c) niezbędnych do wykonania robót dodatkowych; 3) przedstawienia Inwestorowi kalkulacji kosztów robót dodatkowych, wykonanej przez Wykonawcę, której zakres i treść podlega każdorazowo weryfikacji i akceptacji Inwestora; 4) wydania polecenia wykonania robót dodatkowych wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody Inwestora, wydanej na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych. 7. Po zakończeniu robót budowlanych do obowiązków Inżyniera będzie należeć: 1) dokonanie odbioru końcowego, przygotowanie kompletnej dokumentacji odbiorowej, niezbędnej do pracy Komisji Odbioru, powołanej przez Inwestora oraz przygotowanie protokołów odbioru robót; 2) dokonanie odbioru robót, związanych z usunięciem usterek i wad; 3) wspieranie Inwestora w negocjacjach, dotyczących nierozstrzygniętych roszczeń; 4) uczestniczenie w procedurze uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu; 5) rozliczenie rzeczowe i finansowe kontraktu; 6) wystawienie świadectwa przejęcia, końcowego świadectwa płatności i innych dokumentów wymaganych warunkami kontraktu; 7) przygotowanie dla potrzeb Inwestora i przyszłego zarządcy obiektu danych potrzebnych do sporządzenia dokumentów PT, OT oraz książki obiektu; 8) uczestnictwo w przeglądach gwarancyjnych, egzekwowanie obowiązków gwarancyjnych Wykonawcy. 9) sporządzenie raportu końcowego, który powinien zawierać: a) końcowe rozliczenie ilości wykonanych robót i obliczenie końcowej kwoty umownej – zgodnie z umową Wykonawcy, b) rozliczenie finansowe zadania inwestycyjnego, c) protokół odbioru końcowego i przekazania do użytkowania obiektu, d) opis przebiegu wykonania kontraktu i sprawozdanie z działalności Inżyniera Kontraktu, e) komplet powykonawczej dokumentacji odbiorowej, zawierającej takie dokumenty, jak: sprawozdanie techniczne końcowe, protokoły z posiedzeń Rady Budowy, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą wraz z mapą powykonawczą, wystąpienia Wykonawcy, wnioski Wykonawcy, instrukcje zmian, obmiary, aprobaty techniczne, atesty i deklaracje zgodności, receptury, programy zapewnienia jakości i świadectwa jakości, wyniki badań, projekt budowlany powykonawczy, informacje niezbędne do sporządzenia dokumentów PT, OT oraz książki obiektu itp. 8. Inżynier Kontraktu ma realizować wszystkie inne polecenia i zarządzenia Inwestora, które będą niezbędne dla prawidłowej realizacji umowy (Kontraktu) i służyły zabezpieczeniu interesów Inwestora. 9. Inżynier Kontraktu nie może zwolnić którejkolwiek ze stron z jakichkolwiek obowiązków, zobowiązań lub odpowiedzialności wynikających z Kontraktu.
§ 2 Przedstawicielem Inwestora przy realizacji przedmiotu umowy będzie: ……………………………………………. nr telefonu ……………………………………..
§ 3 1. Zespołem Inżyniera – przy realizacji przedmiotu umowy będzie kierował: …………………………………………………. nr telefonu …………………………………….., posiadający uprawnienia nr ...………………. wydane w dniu ……………………………….., wpisany na listę ……………………….. Okręgowej Izby Architektów RP – Nr ewid. ………………..
2. Nadzór inwestorski sprawować będzie zespół Inżyniera w osobach: 1) ………………………………………………………. – w branży konstrukcyjno-budowlanej, nr telefonu ………………………………..., posiadający uprawnienia nr …………………... wydane w dniu ……………….., wpisany na listę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Nr ewid. ………………………..; 2) ………………………………………………………………………….. – w branży sanitarnej, nr telefonu ………………………………..., posiadający uprawnienia nr …………………... wydane w dniu ……………….., wpisany na listę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Nr ewid. ………………………..; 3) ………………………………………………………………………. – w branży elektrycznej, nr telefonu ………………………………..., posiadający uprawnienia nr …………………... wydane w dniu ……………….., wpisany na listę Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Nr ewid. ………………………..; 4) Specjalista ds. finansowych ………………………………… nr telefonu …………………..
|
Dziękuję za uwagę i mam nadzieję, że Vademecum Architekta będzie pomocne członkom samorządu zawodowego w ich pracy zawodowej, a w szczególności przy kierowaniu robotami budowlanymi.
reklama