Facebook

IARP w sieci

Z:A 85

KATEGORIA: Cyfryzacja

Wirtualny świat nie jest już tylko zabawką, lecz przestrzenią komunikacji społecznej, biznesowej i politycznej. To doskonałe miejsce do budowania marki osobistej, wizerunku firm, instytucji czy samorządów. Dlatego IARP dba o swoją obecność w internecie i mediach społecznościowych.

Dwadzieścia lat temu, gdy powstawała Izba Architektów RP, świat, który nas otaczał, był zupełnie inny niż ten, jaki znamy obecnie. Zmiana oraz dostosowanie stały się synonimem dzisiejszych czasów, nieodwracalnie wpływając na nasze życie prywatne i zawodowe. Deskę na dobre zastąpił komputer, książkę – tablet, telefon przeobraził się w wielofunkcyjny smartphone, informacja stała się walutą, a dostęp do każdej wiedzy jest powszechny. XXI wiek wciąż przyspiesza, a my zarówno w pracy zawodowej, jak i w działalności naszego samorządu musimy za nim nadążać.

Albert Einstein powiedział, że „tylko nowy sposób myślenia pozwoli ludzkości przetrwać”, a jeśli do tego dołożymy tezę o każdym następnym pokoleniu szukającym rozwiązania przeznaczonego dla siebie, to wyłania się koncepcja dążenia do ciągłego rozwoju. Celem naszych działań są wymierne korzyści nie tylko dla IARP jako instytucji samorządowej, lecz także dla wszystkich architektów w niej zrzeszonych, niezależnie od wieku i miejsca, w którym żyją i pracują.
 

RÓWNOLEGŁA WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ

Izba profesjonalna, solidarna i nowoczesna – hasło przewodnie V kadencji – to dziś zarówno wizja samorządu architektów, jak i sposób działania, dzięki któremu budujemy markę IARP i nas samych – architektów IARP.

Gdy jako Izba zdecydowaliśmy się rozszerzyć nasze działania o świat wirtualny, dla wielu przedstawicieli naszej organizacji były to niezbadane wody, kojarzące się tylko ze światem rozrywki. Luźniejsza forma przekazu, zrozumiały dla wszystkich język, publikowanie zdjęć czy materiałów wideo nie były do tej pory normą w komunikacji samorządu. Wiedzieliśmy jednak, że otwartość i transparentność w dłuższej perspektywie wpłyną pozytywnie na nasz wizerunek oraz budowanie relacji z członkami Izby, którzy na co dzień, prócz opłacania składek, nie mają kontaktu z samorządem.

Strony internetowe i media społecznościowe, takie jak: Facebook, Twitter, Instagram, to dziś świat równoległy. Żyje w nim nie tylko młode pokolenie, ale jak pokazują statystyki – także starsze. Co więcej, ten wirtualny świat nie jest już tylko zabawką, a przestrzenią komunikacji społecznej, biznesowej czy politycznej. To doskonałe miejsce do budowania marki osobistej, wizerunku firm, instytucji czy samorządów. Śledząc trendy, nie sposób się mu opierać.
 

KOMUNIKACJA? ONLINE TO PROSTE!

Stawiając na komunikację, od 2018 roku na fanpage’u IARP regularnie publikujemy posty o działalności Izby zarówno na polu krajowym, jak i okręgowym. Udostępniamy informacje o szkoleniach oraz konferencjach, tych stacjonarnych i online. Informujemy o wprowadzanych, a także planowanych zmianach w przepisach prawa oraz udziale IARP przy ich procedowaniu. Dzielimy się wiedzą, udostępniamy poradniki, interpretacje prawa, a także nowinki ze świata architektury. Media społecznościowe pozwalają nam być na bieżąco, szybko reagować na wydarzenia i o nich opowiadać. Publikowane informacje mają formę linków do stron WWW, zdjęć, tekstów, grafik, wideo. Za pomocą narzędzia „wydarzenie” organizujemy osobne podstrony do szkoleń, konferencji czy innych wydarzeń organizowanych w Izbie. Taka forma promocji sprawia, że zwiększamy ich zasięgi, a potem na bieżąco je monitorujemy i dostosowujemy do obszaru zainteresowań.

OPTYMISTYCZNE STATYSTYKI

W 2018 roku, na początku V kadencji, facebookowy profil IARP obserwowało 310 osób. Dziś jest ich 8945. W latach 2018–2021 opublikowaliśmy 640 postów, które uzyskały zasięg ponad 3 172 500 odsłon. Statystyki popularności naszego fanpage’a z roku na rok wzrastają, co sprawia, że docieramy do jeszcze większego grona odbiorców. Doskonale obrazują to dane, które dostarcza nam Facebook. Aż 437 200 osób zainteresowało się opublikowaną przez nas treścią i kliknęło w nią w celu uzyskania szerszych informacji. Natomiast ponad 53 000 osób zareagowało na nią, dodając symboliczną reakcję, komentarz czy udostępniając post dalej. Taki zasięg jeszcze przed laty był nie do wyobrażenia.

60% osób obserwujących nasz profil to kobiety, a 40% mężczyźni. Mamy ponad 500 obserwatorów z zagranicy. Najliczniejszą reprezentację stanowią: Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Dania, Norwegia, Stany Zjednoczone i Ukraina.
 

IZBA – WSPÓLNA SPRAWA

Nowa technologia sprawiła, że informacja o działalności Izby nie ogranicza się już tylko do sprawozdań dla delegatów na zjazd krajowy czy okręgowy, a wręcz przeciwnie – każdy członek IARP i osoba zainteresowana architekturą czy pracą samorządu może być na bieżąco. Co więcej, staramy się nie tylko przybliżać Izbę architektom, lecz także angażować ich do jej współtworzenia. Chcemy zmienić postrzeganie Izby jako instytucji i przypomnieć jej członkom, że my, wszyscy Architekci IARP, ją tworzymy. Każda, nawet drobna reakcja na publikowane przez nas informacje („lajk”, komentarz czy udostępnienie) ma duże znaczenie. Marka Izby Architektów RP, budowana przez jej członków, może wpłynąć korzystnie na nasz wizerunek w kraju, podnieść rangę zawodu architekta i przyczynić się do tego, że będziemy mieć większy wpływ na społeczeństwo, prawo, politykę czy w końcu na to, na czym najbardziej nam zależy – przestrzeń.

NOWE MOŻLIWOŚCI, NOWE PRZESTRZENIE

Z roku na rok otwiera się wachlarz nowych możliwości, które staramy się w pełni wykorzystać. Wykonujemy zawód zaufania publicznego i właśnie dzięki wirtualnym mediom możemy pokazywać społeczeństwu, że stawiamy na profesjonalizm. Z drugiej strony zawód architekta to kreowanie świata na nowo, budowanie nowych przestrzeni zgodnie z potrzebami użytkowników i w zgodzie z otoczeniem. Z tworzeniem naszej wirtualnej przestrzeni jest bardzo podobnie.

Zaha Hadid powiedziała kiedyś: „Mamy 360 stopni, więc dlaczego ograniczać się tylko do jednego?”. Doskonale wpisuje się to w działania Izby, które dają architektom nowe narzędzia rozwoju. Przykładem może być tu dostępna dla wszystkich członków Izby platforma Legalis czy działający z powodzeniem portal Warsztat Architekta, który wykorzystując media społecznościowe, zgromadził wokół siebie blisko ponad 3300 obserwujących. Komunikacja z członkami Izby została wzbogacona o comiesięczny newsletter, a relacje z wydarzeń izbowych publikowane są na bieżąco nawet w formie transmisji na żywo. Nową szatę graficzną strony internetowej w 2019 roku otrzymał również magazyn IARP „Zawód: Architekt”, a media społecznościowe są jej naturalnym przedłużeniem. Fanpage Z:A przyciągnął ponad 9530 obserwujących, a w latach 2018–2021 opublikowanych przez nas 528 postów dotarło do 893 560 osób.

Część treści, jeszcze kilka lat temu dostępnych tylko w formie papierowej, teraz jest osiągalna także online, a możliwość jej przekazywania dalej to potęga internetu. Dla magazynu Z:A rozwijamy też profil na Instagramie, który przyciągnął ponad 1760 obserwujących. Opublikowaliśmy tam 67 postów. Ich zasięg przekracza 20 780 osób. Nowa forma przekazu dostosowana do nowych technologii to przyszłość, która staje się teraźniejszością. Od sierpnia 2021 roku IARP jest również aktywna na Twitterze. Pierwsze 17 tweetów dotarło do 4050 użytkowników reprezentujących zarówno osoby prywatne, jak i firmy, partie polityczne czy instytucje rządowe. To narzędzie, dzięki któremu rozszerzamy nasz zasięg o świat instytucji oraz polityki, i z pewnością będziemy je rozwijać.

STRONA NA MIARĘ CZASU

W tym roku odświeżyliśmy też stronę internetową IARP. To nowa, współczesna forma wpisująca się w trendy projektowe. Tak jak przy projektowaniu architektury, tak i tu postawiliśmy na funkcję oraz formę. Przyjazny interfejs dostosowany do urządzeń mobilnych to znak nowego podejścia do projektowania wirtualnych przestrzeni. Podział strony na cztery sekcje – Dla Architekta, Dla Inwestora, Dla Administracji, Dla Kandydata – pozwoli szybko odnaleźć potrzebne informacje. Walutą XXI wieku stał się również czas. Tempo życia współczesnych Polaków sprawia, że to właśnie on uzupełnia funkcję i formę wirtualnej przestrzeni. Szybkość dostępu do informacji jest kluczowa w rozwijaniu mediów. Ale też idąc za słowami Franka Lloyda Wrighta: „Architekt musi być prorokiem… prorokiem w prawdziwym znaczeniu tego słowa… jeżeli nie widzi co najmniej 10 lat do przodu, nie nazywaj go architektem” – musimy także tu i teraz myśleć o tym, co przed nami. Dlatego będziemy nieustannie doskonalić stronę WWW oraz media społecznościowe, odpowiadając na potrzeby użytkowników i podążając za nowościami, takimi jak rozwijający się prężnie obszar e-budownictwa.

AKCJA EDUKACJA

Postawiliśmy również na edukację młodzieży – to dla niej świat wirtualny jest jak powietrze. Program Kształtowanie Przestrzeni, skierowany do starszych uczniów, dzięki nowej stronie internetowej oraz mediom społecznościowym cieszy się coraz większą popularnością i daje nadzieję na przyszłość architektury. Przyjazny, wręcz młodzieżowy portal z działem aktualności, informacjami o konkursach czy wydarzeniach ma zachęcić nastolatków do zainteresowania się architekturą. Ze strony mogą korzystać również sami edukatorzy, dla których utworzyliśmy specjalny dział – Panel Edukatora – ze wszystkimi materiałami niezbędnymi do pracy z młodzieżą.

PANDEMIA I INTERNET

Jak ważny jest rozwój wirtualnego świata, pokazały nam rok 2020 i pandemia COVID, która zaskoczyła nas wszystkich. Nawet najwięksi sceptycy przenieśli swoje działania do sieci i choć my, architekci, od wielu lat żyjemy w cyfrowym środowisku, świat wirtualny musiał zastąpić nam ten realny. Paradoksalnie gdyby wyłączyć internet, mielibyśmy więcej czasu dla siebie i bliskich, jednak gdy na długie miesiące zamknięto nas w domach, to właśnie sieć pozwoliła nam być bliżej świata.

W nowych realiach Izba również musiała się odnaleźć. Postęp, który w różnych organizacjach wprowadzany jest stopniowo, siłą rzeczy dokonywał się tu i teraz, nie było bowiem czasu na wielomiesięczne testy czy korekty. Priorytetem stało się wspieranie architektów w tym trudnym czasie, tak by jak najmniej boleśnie przeżyli okres zawodowej niepewności. Wówczas to właśnie media społecznościowe stały się nośnikiem informacji o koronawirusie i związanymi z nim obostrzeniami, które dotyczyły również naszej pracy zawodowej. Na bieżąco informowaliśmy o formach wsparcia oferowanych przez IARP oraz instytucje państwowe. Dotychczasowe spotkania organów izbowych zostały przeniesione na wirtualne platformy i to, co wcześniej było niemal niemożliwe, stało się standardem.

KONFERENCJE I SZKOLENIA W SIECI

Otworzyliśmy też wirtualne drzwi naszej Izby, transmitując na żywo wideokonferencję w celu zaprezentowania merytorycznych działań Krajowej Rady Izby Architektów RP, w tym Komisji, Podkomisji i Zespołów Problemowych, powołanych do współpracy z Krajową Radą IARP, związanych z COVID-19. Był to ważny krok, który rozpoczął nowy rozdział na polu komunikacji. Kolejne wydarzenia, takie jak Forum Młodych Architektów ( ForMA) czy organizowana przez IARP wiosną 2021 roku międzynarodowa konferencja Nowy Europejski Bauhaus, z góry zaplanowaliśmy jako imprezy online.

Jednak największym przełomem, jaki dokonał się w czasie pandemii, było przeniesienie szkoleń stacjonarnych do świata internetu. Dzięki nowej technologii w kursie może uczestniczyć kilkaset osób z całego kraju. I każdy ma szansę uzyskać taką samą wiedzę, bez względu na miejsce zamieszkania. Co więcej, zapis szkolenia pozostaje w formie dostępnego dla członków Izby filmu, dzięki czemu zdobytą wiedzę można łatwo utrwalać.

FACEBOOKOWE GRUPY WSPARCIA

Od wybuchu pandemii minęły już ponad dwa lata, jednak nasze działania nie zwalniają. Wciąż poszukujemy nowych pól wspierania członków IARP. Nowością są powstałe w 2021 roku trzy grupy społecznościowe na facebookowym profilu Warsztatu Architekta. Otworzyliśmy trzy „kluby dyskusyjne” z kartą członkowską, jaką jest przynależność do IARP. Namawiamy Koleżanki i Kolegów do coraz większej aktywności zawodowej w mediach spolecznościowych.

Grupa ZNAJDŹ ARCHITEKTA / Warsztat Architekta służy wymianie kontaktów między klientami a architektami IARP. Należy do niej ponad 1800 osób. W 2021 roku opublikowanych zostało 166 ogłoszeń klientów szukających architekta, na które użytkownicy odpowiedzieli ponad 1230 komentarzami.

Grupa PRAWO ARCHITEKTA / Warsztat Architekta ułatwia wymianę doświadczeń zawodowych. Można tu zadać pytanie i uzyskać nieformalną poradę. Grupa jest przeznaczona tylko dla członków IARP. Dotychczas dołączyło do niej 540 architektów i opublikowano ponad 110 postów.

Grupa PRACA DLA ARCHITEKTA / Warsztat Architekta to miejsce wymiany kontaktów między pracodawcami a pracownikami w dziedzinie architektury, które zrzesza już ponad 3500 osób. W 2021 roku opublikowano w niej 157 ogłoszeń, a w pierwszym kwartale 2022 roku już ponad 150.

PLATFORMA POMOCY DLA UKRAINY

Jak wielkim i cennym narzędziem jest świat wirtualny, pokazały nam nie tylko ostatnie lata i nieoczekiwany czas pandemii, lecz także okrucieństwo, które rozpoczęło się na świecie w ostatnich dniach lutego 2022 roku. Wojna w Ukrainie wstrząsnęła nami wszystkimi. Rozdarła serca, które dopiero co goiły się po kończącej się pandemii. Jednak my, Polacy, potrafimy szybko pozszywać nasze serca nićmi dobroci. Ta dobroć, z jaką ruszyliśmy w stronę granicy, jest czymś niebywałym i niespotykanym. Ale to właśnie teraz, szczególnie teraz, czujemy wielką moc internetu i mediów społecznościowych. Pomoc organizowana w sieci to już nie tylko zbiórki pieniężne, to wielka wspólna akcja. Wszystkie media, dziennikarze, portale informacyjne i społecznościowe, z Twitterem na czele, stały się wojenną maszyną obronną. Grupy facebookowe, zrzeszające setki tysięcy osób, które dają i proszą o pomoc, wspierają i niosą nadzieję, są fenomenem naszych czasów.

W akcje pomocy od pierwszych dni wojny włączyła się też IARP. To właśnie internet umożliwił nam bezpośredni kontakt z Narodowym Związkiem Architektów Ukrainy. Tuż po opublikowaniu apelu do polskich architektów z prośbą o wsparcie ukraińskich kolegów na jednej z naszych grup – PRACA DLA ARCHITEKTA / Warsztat Architekta – utworzyliśmy przestrzeń POMOC DLA UKRAINY, która pozwoliła osobom gotowym udzielić schronienia czy oferującym pracę na udostępnienie tej informacji. Nasze działanie zostało szybko spopularyzowane również w ukraińskich mediach społecznościowych. Dziś do grupy należy już ponad 350 ukraińskich architektów, a do marca 2022 roku dodano przeszło 120 ogłoszeń – zarówno w kategorii „Dam pracę”, jak i „Szukam pracy”. Lokalizacja czy bariera językowa przestały mieć znaczenie, gdyż dzięki internetowi pracować można zdalnie. Widzimy już wymierny efekt tych działań.

W tym trudnym czasie ukraińscy architekci za pomocą aplikacji Messenger nawiązują z nami też bezpośredni kontakt, prosząc o wsparcie. Już wiemy, że nasza pomoc będzie długofalowa i nie wyobrażamy sobie, jak moglibyśmy ją nieść bez internetu.

NADZIEJA NA PRZYSZŁOŚĆ

A jaka jest przyszłość mediów – tych tradycyjnych i tych wirtualnych? Dziś w dobie kryzysu wiemy, że przyszłość to ciągła niepewność. Jednak chcemy patrzeć w nią z nadzieją. Walter Gropius powiedział: „W architekturze nie ma końca, jest tylko ciągła zmiana”. I my będziemy starać się ją dostrzegać oraz dobrze wykorzystywać, tak by samorząd, który tworzymy my wszyscy – architekci IARP, był naszą wizytówką, profesjonalną, solidarną i nowoczesną Izbą.

Architekci, zróbmy to razem, bo marzenia się nie spełniają, marzenia się spełnia! •

Agnieszka Wereszczyńska
Agnieszka Wereszczyńska
Architekt IARP

wiceprzewodnicząca Rady SLOIA RP, administrator fanpage’ów: SLOIA, IARP, Z:A, Warsztat Architekta, grup społecznościowych: Praca dla Architekta / Warsztat Architekta, Znajdź Architekta / Warsztat Architekta, Prawo Architekta / Warsztat Architekta oraz Instagram Z:A, Twitter IARP

reklama

Warto przeczytać