Facebook

Z:Araza

Z:A 77

KATEGORIA: Od redakcji

Czy epidemia będzie impulsem do zmiany świata na lepsze, czy zwiastuje ona początek serii katastrof […], które przyniosą kres ludzkości? To – jak zwykle – zależy tylko od nas.

W świecie dostatku, beztroski i bezpieczeństwa wirus pojawił się niczym jeździec Apokalipsy – wywołał strach, kryzys i zmiany. Czy po roku pandemii możemy opisać transformacje dotyczące architektury oraz architekta w czasach zarazy i po niej? Próbą tego jest ten numer Z:A.

Na wstępie Małgorzata Pilinkiewicz pisze o specjalnym funduszu dla członków IARP. Działalność samopomocowa, solidarność wobec poszkodowanych koleżanek i kolegów to nasza powinność. Włochy były pierwszym europejskim krajem dotkliwie pokrzywdzonym przez epidemię. Z tej perspektywy Diego Zoppi wybiega myślami do przodu (z optymizmem – jak na mieszkańca Italii przystało) i pisze o tym, jak my – architekci – możemy zaprojektować przyszłość w świecie postcovidowym w duchu The Urban Agenda for the EU oraz The New European Bauhaus. Opisuje też, jak Włosi zachęcają (ulgami podatkowymi) do poprawy sprawności energetycznej budynków, co daje impuls wzrostowy dla gospodarki i wpisuje się w koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu.

W kolejnych tekstach Z:A możemy przeczytać o zmianach projektowych, które pandemia wymusiła w poszczególnych sektorach naszego życia: wychowaniu i edukacji, zdrowiu, logistyce, hotelach i wreszcie – zamieszkiwaniu. W Ringu opinii architekci wypowiadają się na temat specyfiki ich pracy w sytuacji lockdownu. Na zakończenie tematyki covidowej publikujemy tekst o polskiej rzeczywistości legislacyjnej, w której poprzez ustawę antykoronawirusową pozwolono na realizację inwestycji budowlanych z pominięciem istniejących przepisów.

Czy epidemia będzie impulsem do zmiany świata na lepsze, czy zwiastuje ona początek serii katastrof (w tym klimatycznych), które przyniosą kres ludzkości? To – jak zwykle – zależy tylko od nas.

Piotr Żabicki
dr Piotr Żabicki
Architekt IARP

redaktor naczelny Z:A, rzeczoznawca budowlany, associate w pracowni Kuryłowicz & Associates

TAGI

reklama

Warto przeczytać

Brak powiązanych artykułów.