Facebook

Uczniowie kształtują ekoprzestrzeń

Z:A 74

Co zrobić, żeby nasze otoczenie było bardziej przyjazne środowisku? Na to pytanie odpowiadali uczniowie szkół podstawowych i średnich w VII edycji ogólnopolskiego konkursu Izby Architektów RP, organizowanego w ramach programu edukacyjnego Kształtowanie Przestrzeni.

W tym roku hasłem przewodnim konkursu było: Eko przestrzeń, eko pomysł, eko ja. „Tegoroczna VII edycja wypadła w wyjątkowym dla nas wszystkich czasie” – powiedziała Anna Kulińska z IARP, przewodnicząca jury konkursowego i ogólnopolska koordynatorka programu Kształtowanie Przestrzeni. „Została ona ogłoszona tuż przed wybuchem epidemii. Musieliśmy szybko zareagować na bieżącą sytuację i dostosować regulamin do nowej rzeczywistości, m.in. przez zorganizowanie cyfrowego sposobu składania i oceny prac. Na szczęście okazało się, że pandemia nie zniechęciła ambitnych uczestników i konkurs cieszył się nie mniejszym powodzeniem, niż w ubiegłym roku”.

Zadanie konkursowe

Uczniowie indywidualnie lub w zespołach 2–5-osobowych szukali pomysłów na ekologiczną przestrzeń lub proekologiczne działanie, a następnie przesyłali je w formacie PDF (w tym roku z powodu pandemii wyjątkowo nie dostarczono plansz ani makiet). W sumie na konkurs wpłynęło 48 prac, 17 przysłali uczniowie z grupy wiekowej 12–15 lat, a 31 – 15–19 lat. Jury nie narzekało, bo miało w czym wybierać. Zaprezentowano różne pomysły na ekoprzestrzeń. Były więc koncepcje, w których uczniowie przeanalizowali konkretne przestrzenie i wskazali propozycje działań przyjaznych środowisku. Pojawiły się również prace projektowe przedstawiające wizje osiedli czy miast z zaznaczeniem kwestii ekologicznych, a także wynalazki, które mają pozytywnie wpłynąć na poprawę jakości środowiska. To wszystko zostało wyrażone w formie makiet i rysunków.

Jury oceniało trafność odpowiedzi na zadanie konkursowe, kreatywność i innowacyjność, analizy wykonane przez uczestników w celu rozpoznania problemów i znalezienia na nie odpowiedzi, a także wkład pracy, estetykę i staranność wykonania. Zwracało również uwagę na takie kwestie jak oddziaływanie projektu na inicjatywy angażujące społeczność w poprawę jakości przestrzeni czy możliwość łatwego powielenia i szerokiego zastosowania zaproponowanych działań.

Czas na ekoprzestrzeń

Nagrodzone prace ujmują wrażliwością i dojrzałością spojrzenia na środowisko. Duża w tym rola opiekunów, nauczycieli i rodziców. Tak było w przypadku zwycięskiej pracy w grupie wiekowej 12–15 lat autorstwa Heleny Prusak, uczennicy klasy V, reprezentującej Pałac Młodzieży w Nowym Sączu. Jej mama i jednocześnie opiekunka projektu – Joanna Paradowska-Prusak – zaznacza, że podróżując z dziećmi, dużo czasu poświęca na „tłumaczenie” im świata, co przyczynia się do tego, że potem wyczuwają plastykę przestrzeni. Dodaje, że uczniom tę wrażliwość warto zaszczepiać w szkole. Zajęcia architektoniczne są tam bardzo potrzebne, choć jej zdaniem powinny być adresowane do dzieci starszych, które mają już sprecyzowane zainteresowania plastyczne. Tym bardziej, że nigdy nie wiadomo, jak taka przygoda się skończy…

il. I miejsce w kategorii wiekowej 12–15 lat: Helena Prusak, Pałac Młodzieży w Nowym Sączu.

„Konkurs i nagroda Heleny odbiły się sporym echem w naszym mieście” – mówi z uśmiechem Joanna Paradowska-Prusak. „Zostałyśmy zaproszone do Ratusza przez prezydenta Nowego Sącza, córka dostała dyplom. Ale ważniejsze dla mnie było to, że na spotkaniu był obecny dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, który obiecał, że spróbuje w jakiś sposób wykorzystać pomysł córki. Wyraził zainteresowanie użyciem tytułu pracy Czas na łąkę i rysunkami Heleny. Wykorzystanie projektu przez miasto byłoby chyba największym sukcesem tego konkursu, miałoby praktyczne przełożenie na rzeczywistość”.

W dżungli pomysłów

Anna Kulińska podkreśla, że prace były bardzo zróżnicowane, a wśród nich wiele wyróżniało się niezwykle wysokim poziomem. Nagroda za pierwsze miejsce w grupie wiekowej 15–19 lat trafiła do Opola. Odebrali ją Sebastian Michalczyk i Agnieszka Szlapa z III klasy Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. K. Gzowskiego za projekt Urban Jungle.

il. I miejsce w kategorii wiekowej 15–19 lat, autorzy: Sebastian Michalczyk, Agnieszka Szlapa.

Jury uznało, że praca wyróżnia się rzetelnością i profesjonalnie opracowanym pomysłem. Uczniowie dostrzegli nieskuteczność dotychczasowych działań Opola w rozwiązywaniu problemu smogu i zaproponowali swoje – wyszli od kwerendy historycznej, przeglądali naukowe publikacje europejskie i nawiązali współpracę z Uniwersytetem w Kolonii. Pozyskali stamtąd konkretne wyniki badań nad różnymi funkcjami bluszczu i wykazali możliwości użycia zimozielonych roślin pnących, obrastających płaszczyzny ścian budynków, przystanków oraz słupów latarń. Jak czytamy w uzasadnieniu jury uczniowie: „zaprojektowali proste elementy kompleksowego systemu, umożliwiające sadzenie i ukierunkowany rozwój tych roślin, podali praktyczne informacje na temat możliwych do zastosowania gatunków bluszczu. Pomysł może zostać szeroko upowszechniony i w konsekwencji wygeneruje pozytywne «ekoskutki» dla zanieczyszczonego środowiska”.

Najwyżej ocenione w konkursie prace „wywalczyły” dla swojej szkoły lub placówki nagrody pieniężne. Do zwycięzców trafiły także architektoniczne nagrody rzeczowe oraz książki i gadżety od partnerów i patronów konkursu: firmy FAKRO, Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, Narodowego Centrum Kultury, Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. Nagrody zostały dofinansowane z grantu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„Uczestnikom dziękujemy za udział i mamy nadzieję, że od września będziemy mogli ponownie spotkać się ze wszystkimi chętnymi na zajęciach z cyklu Kształtowanie Przestrzeni” – podsumowała Anna Kulińska.

 

Zwycięzcy

Kategoria wiekowa 12–15 lat:

  • I miejsce: Czas na łąkę, autorka: Helena Prusak, klasa V (Pałac Młodzieży w Nowym Sączu);
  • II miejsce: Eco-kamienna, autorzy: Urszula Kosecka, Maja Bębenek, Lena Gołąb, Marcel Dobrucki, klasa V (Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. Szarych Szeregów w Starachowicach);

  • III miejsce: (dwa równorzędne): Zamieszkaj w lesie, autorka: Lena Kurkowska, klasa VI (Niepubliczna Szkoła Podstawowa Nowy Świat w Gdańsku-Osowej) oraz Ekolica, autorka: Maria Magdalena Mikuła, klasa VII (Szkoła Podstawowa nr 74 im. Mikołaja Kopernika w Poznaniu);
  • wyróżnienie: Jan Leszczyński, klasa VII (Szkoła Podstawowa Nr 392 im. Jana Bytnara ps. Rudy w Warszawie).

Kategoria wiekowa 15–19 lat:

  • I miejsce: Urban Jungle, autorzy: Sebastian Michalczyk, Agnieszka Szlapa, klasa III (Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. K. Gzowskiego w Opolu);
  • II miejsce: Kwietny przystanek, autorka: Marika Kostecka, klasa III (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu);

  • III miejsce (dwa równorzędne): Ekostacja, autorzy: Karolina Kozieradzka, klasa I, Alicja Jarochowska, klasa III, Bartosz Andreczko, klasa II (Liceum Ogólnokształcące Jana Pawła II w Warszawie)

oraz Rybnik w przyszłości, autorki: Patrycja Burda, Edyta Tebinka, Bogna Zając, klasa II (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Rybniku);

  • Wyróżnienia: Dbajnowo, autorki: Marcela Kiestrzyn, Paulina Malek, Adrianna Lipecka, Agata Budnik, Agata Fedder, klasa I (Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka w Więcborku) oraz Ekourbanizacja, autorki: Hanna Sobocik, Julia Pruszowska, Joanna Sobocińska, klasa III (Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej w Rybniku);
  • Nagrody specjalne: Leaf Block Eco, autorzy: Tomasz Morawietz, Tomasz Walerus, klasa III (Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. K. Gzowskiego w Opolu) oraz praca opisowa, autorka: Karolina Lizak, klasa I (Technikum Budownictwa i Architektury nr 1 im. prof. Zdzisława Mączeńskiego w Warszawie).

 

Magdalena Mojduszka
Magdalena Mojduszka

sekretarz redakcji Z:A, współpracuje z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w obszarze dialogu społecznego

reklama

Warto przeczytać