Facebook

Naturalne i sztuczne światło w kreowaniu przestrzeni architektonicznych

Z:A 85

Światło nie musi być zauważalne, by określało sposób, w jaki go doświadczamy oraz wpływało na nasze zdolności poznawcze, odbieranie rzeczywistości czy też nastrój. Światło to ciepło i poczucie bezpieczeństwa. Naturalnie więc dążymy do tego także tam gdzie nie ma światła naturalnego.

Światło to także bardzo ważny czynnik kształtujący nasz rytm okołodobowy.

W ludzkim oku oprócz receptorów wizualnych są także inne związane z systemem regulującym pracę naszego organizmu – proces ten jest nazywany cyrkadialnym. Informacje są w nim przekazywane do naszego wewnętrznego zegara biologicznego. Wykorzystujemy je do rozpoznawania czy nasz organizm ma wejść w tryb wytężonej pracy czy w tryb odpoczynku. Ten mechanizm jest również głównym regulatorem naszego snu, dlatego powinniśmy dbać o jakość światła, szczególnie tego, którego używamy podczas wielu godzin pracy.

Światło dzienne jest do tego najlepsze, bo to ono przez setki lat kształtowało nasze oko. Ponadto zmienia się ono w ciągu dnia: z ciepłego rano na chłodne w południe i z powrotem na ciepłe wieczorem. Zmienia się także jego natężenie. W naturalny sposób stymuluje to nasz mózg i naszą aktywność. Jednakże w pomieszczeniu nie da się zapewnić idealnego dostępu do światła dziennego przez cały dzień. Zawsze w pewnym momencie jego natężenie będzie zbyt duże lub niewystarczające(gdy budynek znajdzie się w cieniu). Dlatego właśnie pojawiło się oświetlenie sztuczne.

Jeśli jest ono źle dobrane (zupełnie różni się barwą i nasyceniem od naturalnego w danym momencie dnia), może powodować dolegliwości zdrowotne, związane nie tylko z tym, że będziemy źle widzieć i nasz wzrok będzie się pogarszał, lecz także z tym, że wiele w naszym ciele może zostać rozregulowane, jak np. układ trawienny czy nerwowy.

W dotychczasowej praktyce projektowania oświetlenia, zwracano uwagę tylko na ilość światła, jaka padała na daną powierzchnię oraz energooszczędność. Jest to odwróceniem naturalnego porządku. Jak zmienić to podejście?

Biofiliczny design i dbanie o potrzeby człowieka

Światło to bardzo ważny element wykorzystywany w projektowaniu biofilicznym, którego głównym celem jest bliski kontakt użytkowników budynku z naturą. Oświetlenie, obok wentylacji i naturalnych elementów krajobrazu, tworzy produktywne i zdrowe środowisko dla ludzi.

W podejściu tym ważne jest czy projektowana przestrzeń stwarza odpowiednie warunki nie tylko do pracy, lecz także do skupienia. Jego celem jest zmniejszenie stresu, wzrost kreatywności i polepszenie samopoczucia osób znajdujących się w danej przestrzeni.

Design biofiliczny ma spowodować, że człowiek, mieszkający w sztucznie wykreowanym środowisku, jakim jest miasto, będzie odczuwał jak najwięcej naturalnych warunków przestrzeni, co stanie się to m.in. dzięki oświetleniu.

Jakie elementy tego podejścia najbardziej na nie wpływają? Po pierwsze na otwartej przestrzeni zawsze mamy przed sobą perspektywę. To właśnie pokazanie, że nie jesteśmy zamknięci w ograniczonej przestrzeni, przez sufit i ściany, jest jednym z najważniejszych elementów podejścia. Po drugie design taki nie jest monotonny. Tworzenie przestrzeni, w których możemy odetchnąć, odciąć się, przekłada się na to, że odchodzimy od równomiernego oświetlenia całej powierzchni na rzecz jej różnicowania. To wreszcie wprowadzenie światłem odrobiny tajemnicy. W biofilicznej przestrzeni nacisk kładziony jest na naturalność materiałów oraz oświetlenia, zmysły i światło, które je otuli oraz dynamikę.

Oprawy zaprojektowane zgodnie z naturą

Podejście to towarzyszy firmie Zumtobel, która projektuje oświetlenie w taki sposób, by było ono zbliżone do naturalnych warunków. W tym duchu powstała najnowsza okrągła oprawa dekoracyjna LANOS, której nazwa oznacza „piękny kwiat”.

Zastosowano do niej technologię Zumtobel SPECTRUM, która harmonizuje widmo, zmniejsza intensywność fal niebieskich i może imitować światło naturalne. Takie oświetlenie prowadzi do poprawy komfortu widzenia i zmniejszenia zmęczenie wzroku. Co więcej, LANOS charakteryzuje się wysoką wiernością oddawania barw i doskonałą kontrolą olśnienia. Kolor i natężenie światła można harmonijnie zmieniać za pomocą innowacyjnych elementów sterujących i technologii TunableWhite. Użytkownicy mogą dostosować oświetlenie do swoich wymagań, dzięki temperaturom barwowym od białej ciepłej do zimnej dziennej.

Okrągła oprawa może być sterowana za pomocą systemu DALI, z funkcją włączania/wyłączania lub ściemniania. Można ją konfigurować także przez Bluetooth z poziomu telefonu komórkowego.

Czyste, geometryczne linie; opatentowany efekt halo; optyka światła, którą można regulować w zależności od potrzeb; oszczędność czasu podczas montażu oraz liczne możliwości aranżacji – to cechy, które sprawiają, że LANOS jest ponadczasowy,elegancki i przyciąga wzrok.

Został on zaprojektowany przez Stefana Ambrozusa z firmy STUDIO AMBROZUS we współpracy z firmą Zumtobel. Ta architektoniczna oprawa o okrągłym kształcie zapewnia zarówno funkcjonalne światło o szerokim rozsyle, jak i pierścień świetlny umożliwiający tworzenie sugestywnych scen . Zewnętrzna obręcz i okrągłe wnętrze panelu LED tworzą wizualnie spójną całość, ale mogą być sterowane i ściemniane oddzielnie. Zewnętrzny pierścień oświetla sufit i ściany oraz sprawia, że okrągła oprawa wygląda jakby lewitowała w przestrzeni. Dzięki efektowi halo oprawa LANOS doskonale pasuje do szerokiej gamy funkcji – od szpitali i domów opieki przez hotele i pensjonaty po korytarze i klatki schodowe biurowców, szkół czy uniwersytetów.

Twoja przeglądarka nie obsługuje wideo.

 

ZG Lighting Polska

 

info.pl@zumtobelgroup.com

Warto przeczytać