Facebook

Ja – My

Z:A 76

KATEGORIA: Od redakcji

Wszyscy wiedzą, że w grupie siła. Tylko wtedy, gdy mówimy razem, nasz głos jest słyszalny i się liczy. Kiedy wspólnie działamy, mamy szansę zmieniać świat na lepsze. Historia daje na to całe mnóstwo dowodów, a i Polacy – choć z natury indywidualiści (liberum veto; Wolnoć, Tomku, w swoim domku itp.) – mają do niej piękny wkład: przykład solidarnościowej, pokojowej przemiany.

Patrząc na nasze środowisko zawodowe, nie widzę jednak zbyt wielu zachowań wspólnotowych – nie stosujemy „materiałów pomocniczych do wycen”, negujemy zasady etyki zawodowej (gdy nas one dotyczą), nie angażujemy się we wspólne działania, ciągle krytykujemy organizacje środowiskowe i traktujemy je jako zbędne. Czy to piętno zawodu, w którym – jak nas uczono –„należy się wyróżniać”, być „wybitną indywidualnością”, „przeć bezkompromisowo do realizacji własnych idei”? Za często pobrzmiewają: „moje jest mojsze” i „ja bym to zrobił inaczej”, aby nasze środowisko było skuteczne i wypełniało misję ochrony przestrzeni jako dobra publicznego, a także dbało o rozwój oraz właściwe warunki dla uprawiania zawodu architekta.

Niestety, zapatrzeni w detale naszego życia, we własną tylko praktykę (lub „teoretykę”) zawodową, tracimy ogląd całości. A przecież wiemy, że to cecha niedojrzałych architektów, że projektowanie musi się zaczynać od idei, kompletnej wizji, konsekwentnie realizowanej aż do rozwiązania detalu, że musimy syntetyzować i koordynować różne spojrzenia dla osiągnięcia wspólnego celu, a nie poprzestawać na niekończącej się analizie i krytycznej destrukcji.

W 2018 roku, wchodząc w skład „decydentów” IARP, z krytyka Izby Architektów RP stałem się kreatorem izbowej rzeczywistości. Niełatwa praca i życie w samorządowej wspólnocie zastąpiły wygodną alienację. Czy uda nam się w naszej organizacji zmienić coś na lepsze – czas pokaże. Ale warto próbować.

 

 

Piotr Żabicki
dr Piotr Żabicki
Architekt IARP

redaktor naczelny Z:A, rzeczoznawca budowlany, associate w pracowni Kuryłowicz & Associates

TAGI

reklama

Warto przeczytać

Brak powiązanych artykułów.