Facebook

IGP-Living Surfaces I HOTEL PURO KRAKÓW Kazimierz

Z:A 69

Seria produktów LivingSurfaces to reakcja firmy IGP na trend „żywych” powierzchni, czyli świadomie niejednorodnych pod względem rozłożenia pigmentu lub efektu. Podczas gdy poszczególne półfabrykaty muszą spełniać surowe wymogi pod względem niezmienności materiałowo-technicznej i koloru, większość kilkuskładnikowych kombinacji farb proszkowych o charakterystycznych efektach może wykazywać indywidualne i widoczne wariancje poszczególnych partii produkcyjnych na podobieństwo bloków skalnych z tego samego kamieniołomu.

IGP Pulvertechnik Polska Sp. z o.o., jako dostawca farb proszkowych, często bierze udział w fascynujących projektach, które w efekcie stają się zapierającymi dech w piersiach budynkami. Chociaż farba proszkowa jest jednym z wielu elementów każdego przedsięwzięcia, to jej wybór nie jest łatwym zadaniem. Ogromną pomocą okazują się wtedy niezawodni doradcy IGP  Pulvertechnik, oferujący cały wachlarz usług związanych z doborem koloru i rodzaju wykończenia, otwarci na niestandardowe rozwiązania oraz wyjątkowe oczekiwania każdego z klientów.

Jednym z takich projektów, w których mogliśmy służyć wsparciem, był Hotel Puro Kraków Kazimierz. Pracownia ASW Architekci Ankiersztajn Stankiewicz Wroński przeszła z nami etap przygotowań, a my poprosiliśmy, aby projektanci opisali całość procesu od projektu do realizacji oraz to, jak wielką rolę odegrały w nim dobór odpowiednich materiałów, a także wsparcie doświadczonych ekspertów.

„Każdy nowy projekt to rozpoczęcie nowej drogi, niezwykłej, twórczej. Celem jest realizacja, spełnienie założeń oczekiwanych przez wszystkich uczestników przedsięwzięcia. To proces bardzo złożony, szczególnie w przypadku hotelu, budynku, który można określić prostym schematem – kondygnacje (w założeniu powtarzalne) z pokojami dla gości, zwykle możliwie rozległa parterowa (reprezentacyjna) przestrzeń mieszcząca recepcję, lobby, gastronomię, sale konferencyjne… oraz podziemie – zwykle zaplecze techniczne z garażem. Od zasadniczego schematu mogą być odstępstwa uzasadnione elementami oryginalności czy lokalnych uwarunkowań, ale ten prosty schemat jest dużym wyzwaniem dla projektantów ze względu na dominującą powtarzalność i oczekiwaną optymalizację podstawowego elementu, jakim jest pokój hotelowy.

Jak nie zostać zdominowanym przez unifikację? W strukturze Kazimierza było to zadanie szczególnie trudne, nie ze względu na powierzchnię i program funkcjonalny, ale znaczną kubaturę, skalę i wymagającą lokalizację. Zaprojektowana architektura hotelu musiała realizować (i wciąż realizuje) restrykcyjne zalecenia warunków zabudowy oraz konserwatorskie ograniczenia. Ostatecznie bryła budynku zabudowuje, wcześniej pusty w tym miejscu, śródmiejski kwartał krakowskiej dzielnicy.

Elewacja frontowa to dwa przełamane, wielokondygnacyjne elementy zabudowy, otwierające przestrzeń ul. Halickiej skośnym narożnikiem w kierunku Przemyskiej. Skracają one optycznie drogę do ul. Starowiślnej – turystycznej części Kazimierza. Przełamanie fasady nie jest jedynie formalnym zabiegiem, ale spełnieniem obowiązujących w budownictwie warunków technicznych. Uzupełnienie kwartału w narożniku pod kątem prostym (na całej wysokości) było niemożliwe. To utrudnienie pozwoliło bardziej plastycznie potraktować architekturę obudowującą kwartał, ale mimo wszystko skala obiektu zmuszała nas do kolejnych zabiegów architektonicznych, wykreowania elewacji, która pomimo wspomnianej skali i dużej regularności będzie interesująca i kameralna.

Istotnym aspektem okazał się dobór właściwych materiałów – postanowiliśmy zaproponować cegłę, trwałą, prawdziwą ceramikę, daleką w odczuciu od tymczasowości tak charakterystycznej dla dzisiejszej architektury, drewno oraz stal malowaną proszkowo z efektem matowej szorstkości. Bardzo świadomie poszukiwaliśmy materiałów, które będą pasowały do Kazimierza i oddawały jego unikalny charakter.

Zdecydowaliśmy się na przyjazny, ciepły koloryt i piaskowo-wapienną fakturę cegły, jako świadome przeciwieństwo perfekcyjnego, fabrycznego klinkieru, uzupełnione o malowane proszkowo farbami IGP stalowe fragmenty elewacji oraz drewno. Perforowane blachy, zaprojektowane w pergoli i w atrium na parterze oraz na piątym piętrze, dzięki zastosowaniu struktury farby IGP Living Surfaces uzyskały dodatkową głębię matowego wykończenia. Zastosowanie wybranej przez nas farby w odpowiednim kolorze i o odpowiedniej strukturze dało efekt niesamowitej szlachetności materiału – zarówno w miejscach, gdzie jedynie ramy okienne są malowane proszkowo, jak i w przypadku większych powierzchni (górny pas nad przeszklonymi fasadami atrium). Bardzo obawialiśmy się efektu zwykłego i pospolitego pomalowania elementów stalowych, dlatego farby proszkowe i unikalna faktura okazały się tym, czego właśnie w krakowskim projekcie poszukiwaliśmy. O tym, że podążamy we właściwym kierunku, przekonywały nas konsultacje ze specjalistą architektonicznym IGP potwierdzane oryginalnymi próbkami wyrobów, które sprawdzaliśmy i ostatecznie zamierzaliśmy zastosować.
Dodatkowo, w skali architektury całego obiektu, staraliśmy się wzmocnić założony miejski efekt, projektując różne segmenty fasad w charakterystyczny sposób. Dwóm zasadniczym bryłom hotelu dodaliśmy wtórne (do pewnego stopnia), strukturalne podziały, dostosowujące zaprojektowane fasady do gabarytów architektury obecnej w najbliższym otoczeniu. W zwyczajnym odbiorze architektury, z dystansu i poziomu wzroku przechodnia elewacja przestaje być jednolita i zapomina się o jej całościowej skali. Budynek nie stwarza architektonicznego, i przede wszystkim urbanistycznego, dysonansu. Zamierzony efekt wzmocniliśmy dzięki zastosowaniu różnych „wątków” układania cegieł oraz stworzeniu trójwymiarowych struktur, które w słońcu ujawniają dodatkowe efekty, a w pochmurny dzień wzbogacają elewacje, zwracając uwagę na rzemiosło i bogactwo architektury przy powtarzalności i rezygnacji z nadmiernych efektów rzeźbiarskich. Jedynym kontrastem dla ceramicznej fasady są stalowe i szklane fragmenty parteru oraz części poddasza, a także wspomniany już ażurowy pawilon – weranda na narożniku ulic, która wprowadza inną skalę i dopełnia architekturę. Okazała frontowa pergola jest świadomym dialogiem z użytym powszechnie materiałem ceramicznym. Stal i specjalne, geometryczne perforacje (a także elementy szkła i drewna) są zaprojektowane na zasadzie kontrastu i przywodzą na myśl ogrodowe altany, które z upływem czasu zaczną współgrać z roślinnością „spływającą” z zielonego dachu nad parterem hotelowego narożnika. Ta ogrodowa atmosfera ma za zadanie oswajać budynek i zapraszać do wnętrza hotelu i jego otwartych przestrzeni prywatnych. Atrium hotelowe dzięki zastosowaniu cegły i przemyślanego ułożenia, uzyskało charakter kameralnego, autentycznego wnętrza i azylu niemającego nic wspólnego z przestrzenią charakterystyczną dla podwórka kamienicy.

Poza realną już obecnością w architekturze i na mapie krakowskiego Kazimierza nowy hotel trwale istnieje w rzeczywistości medialnej, o czym świadczą liczne internetowe publikacje. Puro Kazimierz stał się nową „miejscówką” i stymulatorem życia, poszerzając tym samym, nie tylko turystyczną, lecz także kulturalną ofertę Krakowa i jego zabytkowej dzielnicy żydowskiej”.

 

Marcin Czajka, IGP Pulvertechnik Polska Sp. z o.o.
Dyrektor Sprzedaży i Doradca Architektoniczny
+48 602 276576 | marcin.czajka@igp-powder.com
igp-powder.com

 

 

reklama

Warto przeczytać

Brak powiązanych artykułów.