OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#64ZA

 

 

Przestrzeń, która kształci
/// arch. arch. Dobrochna Kniat, Wojciech Błaszak /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Rozbudowa szkoły im. Noblistów w podpoznańskiej Rokietnicy to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń edukacyjną dla bardzo szybko rozwijającej się społeczności. Inwestorowi zależało na stworzeniu miejsca wygodnego i praktycznego, ale również takiego, które będzie w pozytywny sposób kształtowało poczucie estetyki przebywających tam dzieci. Pod tym kątem dobrano materiały wykończeniowe, wśród których istotną rolę odgrywają okładziny ścienne.
       
Przestrzeń, która kształci
       
       

Na terenie gminy Rokietnica realizowanych jest wiele nowych inwestycji mieszkaniowych, a liczba dzieci w wieku szkolnym znacząco wzrasta. Istniejąca szkoła stała się zbyt mała i władze gminy zdecydowały o jej powiększeniu o nowe skrzydło. Nowo powstała część o nowoczesnej, zwartej bryle przeznaczona jest dla ok. 300 uczniów, co razem z dotychczas funkcjonującym obiektem tworzy placówkę na 580 miejsc. Dwukondygnacyjna bryła z płaskim dachem zespolona jest ze starszą częścią przeszklonym łącznikiem. Budynek na planie litery L od strony wschodniej i południowej mieści sale lekcyjne. Od strony północnej natomiast zaprojektowano komunikację, świetlicę dla młodzieży oraz zaplecze sanitarne. Zadbano również o komfort pracy nauczycieli w przerwach lekcyjnych, dla których przewidziano pokój nauczycielski z dodatkowym pomieszczeniem do „cichej pracy”.

 

Gra kolorów

Projekt budynku wykonało poznańskie biuro architektoniczne Pracownia21, a głównym projektantem był arch. Wojciech Błaszak. Koncepcja wnętrz, stworzona we współpracy
z arch. Dobrochną Kniat z Decocafe, miała trzy główne założenia. Po pierwsze projektantom zależało na tym, aby wnętrze i fasada miały spójny charakter. Budynek posiada duże przeszklenia, dzięki którym przestrzeń wewnętrzna i zewnętrzna przenikają się.

W pomieszczeniach nowej części szkoły zastosowano materiały wykończeniowe w kolorystyce zbliżonej do barw wykorzystanych na elewacji – są to przede wszystkim biele, szarości i antracyty, które ożywiono kolorem żółtym. Na zewnątrz pojawia się on tylko na roletach, we wnętrzu stanowi natomiast ważny element kompozycji kolorystycznej. Wprowadzono go na drzwiach i szafkach uczniowskich, a przede wszystkim na klatkach schodowych. Zastosowano tam okładzinę systemową Unipanels wykończoną żółtym laminatem HPL z serii Colours, wzór 468 firmy Abet Laminati.

Na klatkach schodowych okładzinę ścienną uzupełniono żółtą wykładziną podłogową, by stworzyć wyraźne, ale jednocześnie ograniczone powierzchniowo akcenty na tle neutralnych kolorystycznie, szaro-biało-antracytowych przestrzeni.

 

Zdobią i dbają o akustykę

Drugim istotnym założeniem projektowym, o którym przedstawiciele gminy wspominali w wytycznych do zamówienia, było użycie trwałych, nowoczesnych materiałów wykończeniowych, które poprawią akustykę wnętrz. Wprowadzenie w klasach i na klatkach schodowych akustycznych okładzin Unipanels, uzupełnionych o wykładziny podłogowe i akustyczne sufity, pozwoliło zminimalizować hałas, który jest poważnym problemem w placówkach edukacyjnych. Okładziny wykończone laminatem Abet Laminati nadają wnętrzom nowoczesny charakter, a jednocześnie są odporne na uszkodzenia i zarysowania. Spełniają więc podwyższone w budynkach szkolnych wymagania dotyczące trwałości.

 

Tablice XXI wieku

Ostatnim, ale jednocześnie najważniejszym, założeniem projektowym było stworzenie budynku przyjaznego uczniom, praktycznego i ergonomicznego. Ale to nie wszystko. Założono, że odpowiednio zaaranżowana przestrzeń może pozytywnie wpływać na kształtujące się u dzieci poczucie estetyki, a także pomagać im w przyswajaniu wiedzy i rozwijaniu kreatywności. Kładąc nacisk na komfort i bezpieczeństwo, zaprojektowano 12 przestronnych sal lekcyjnych, w tym nowoczesną, w pełni wyposażoną pracownię komputerową na 28 stanowisk, pracownię chemiczną, fizyczną i geograficzną. W każdej z sal zamontowano multimedialne tablice z ekranem dotykowym, połączone z systemem nagłośnienia sufitowego oraz szkolnym radiowęzłem, z możliwością sterowania za pomocą pisaka, palca oraz z pulpitu nauczycielskiego.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w salach lekcyjnych, na całych ścianach za katedrami nauczycieli, zabudowy meblowej z okładziną wykończoną laminatem tablicowym i magnetycznym Magnetico Abet Laminati. Element ten uzupełnia tablice elektroniczne, stwarzając pedagogom dodatkowe możliwości edukacyjne. Pozwala wyeksponować i uporządkować dodatkowe materiały. Cała ściana staje się tablicą, po której można pisać i do której można mocować kartki lub inne elementy za pomocą magnesów. Jest to z pewnością rozwiązanie nowocześniejsze i wizualnie ciekawsze niż tradycyjna tablica korkowa.

Dzieci przebywają w szkole przez znaczną część dnia i ważne jest, aby czuły się w niej komfortowo i swobodnie. Dzięki świadomemu podejściu przedstawicieli gminy, w obiekcie udało się wprowadzić nowoczesne materiały wykończeniowe, odważną kolorystykę i nowatorskie rozwiązania, zapewniając uczniom ciekawą przestrzeń do nauki i spędzania czasu.  Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: biuro@decocafe.pl
> napisz do autora: pracownia@pracownia21.pl

 

 
Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#64
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.|Zarządzanie serwisem i custom publishing: Time S.A./ 360 Content Team.