OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU |  PROMOCJA |
|_#63  ZA

 

 

Nowoczesność
inspirowana historią

/// Adam Księżopolski /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Hotel Europejski w Warszawie odzyskał dawną świetność. Po trwającym cztery lata remoncie obiekt ze 160-letnią historią stał się synonimem współczesnych światowych standardów i częścią żywej, pełnej energii tkanki miejskiej.
       
Nowoczesność inspirowana historią
       
       

Zabytkowy budynek Hotelu Europejskiego pochodzący z XIX wieku, zlokalizowany w samym centrum stolicy przy Trakcie Królewskim, przeszedł kompleksową renowację i rewitalizację. W efekcie uzyskano w pełni funkcjonalną przestrzeń komercyjną, biurową i oczywiście hotelową, w której harmonijnie łączą się historyczne konteksty z ultranowoczesnymi przeszkleniami.

 

Architektoniczne wyzwania

Nowy rozdział w historii hotelu, który obecnie funkcjonuje pod marką Raffles, zapisały spółka HESA, która jest inwestorem i właścicielem, oraz biura architektoniczne pracujące nad projektami budynku i wnętrz. Nad pracami projektowymi kompleksowo czuwali architekci z SUD Architectes, za projekt wystroju wnętrz hotelowych odpowiadały pracownie WWAA oraz APA Wojciechowski, a hiszpańskie studio Lázaro Rosa-Violán przygotowało projekt części gastronomicznej.

Inwestycji towarzyszyła pełnia wyzwań projektowych. Architekci musieli wykazać się gotowością na odkrycia, które przynosiły kolejne etapy budowy, takie jak ukryte w ścianach elementy oryginalnej stalowej konstrukcji, czy pochodzące z czasów powojennej przebudowy zamurowane dekoracje. Emocje związane z realizacją projektu potęgowała potrzeba harmonijnego połączenia neorenesansowego kontekstu budynku, wzbogacanego na przestrzeni lat licznymi przebudowami, z rozwiązaniami architektonicznymi charakterystycznymi dla nowoczesnego budownictwa.

W przypadku Hotelu Europejskiego ducha współczesnych czasów w szczególny sposób miały podkreślać szklana nadbudowa i przeszklony dach, które jednocześnie musiały współgrać z zabytkową fasadą budynku.

 

Szkło na miarę potrzeb

Optymalne rozwiązania, wpisujące się w założenia inwestora i projektantów, zaproponowała firma Saint-Gobain Building Glass Polska. Szkło na inwestycję dostarczył Zakład Glassolutions z Pruszkowa. Materiały te wykorzystano między innymi do nadbudowy dwóch pięter o szklanych elewacjach, które osłonięto metalowymi żaluzjami. Właściwie dobrany rodzaj szkła ma za zadanie minimalizować utratę ciepła w okresie jesienno-zimowym oraz ograniczać przegrzewanie się wnętrz w czasie upałów. W konsekwencji zmniejszone zostaną koszty związane z mechanicznym schładzaniem. Odpowiednia temperatura to ważny aspekt dla pracowników znajdującej się tu przestrzeni biurowej.

Saint-Gobain Building Glass Polska dysponuje gamą rozwiązań, które pozwalają na skuteczną poprawę efektywności energetycznej budynków. Firma od lat prowadzi aktywną działalność w obszarze R&D (Reaserch & Development), aby ograniczać zużycie energii w trakcie procesów produkcyjnych, a także spełniać najwyższe normy środowiskowe przez oferowane produkty i usługi.

 

Rysunek na szkle

Szklenia od strony patio, czyli na elewacji od wewnętrznej strony budynku, wymagało zdecydowanie najwięcej uwagi. Wyzwaniem okazał się wzór, który przechodzi płynnie z szyby na szybę, zachowując ciągłość. Motyw pokrywa wszystkie cztery ściany i tworzy zamknięty obieg. Wzór jest powtarzalny, jednak należy zauważyć, że każda z wykorzystanych tafli nieco się różni. Założeniem projektu było, aby osoby spoglądające na elewację nie doszukały się miejsc łączenia.

Wzór zaproponowany przez architektów został rozplanowany tak, aby uwzględnić luki na profile. W pierwszym etapie prac należało zaprojektować wzór, a następnie wykonać ponad 20 form sitodruku. Kolejnym krokiem było naniesienie wzoru na szkło. Nadruk wykonano przy pomocy farby ceramicznej o kolorze szarym (RAL-7035). Proces hartowania utwardził farbę, co zapewniło jej trwałość.

Do wykonania elewacji z tym zdobieniem zastosowano szklenie strukturalne z wąską ramą, które pozwoliło uwydatnić wzór. Szybę wyposażono w warstwy, które dbają o odpowiednią gospodarkę cieplną wewnątrz budynku. Nadruk jest nieprzezierny, czyli działa jak żaluzja – nie przepuszcza promieni słonecznych do wnętrz. Wykorzystane szkło refleksyjne twardopowłokowe posiada srebrno-błękitny odcień, co podnosi jego walory dekoracyjne. Krawędzie płyt szklanych dodatkowo oszlifowano, aby zniwelować naprężenia termiczne, które mogłyby doprowadzić do samoczynnego ich pękania.

 

Przestrzeń eventowa

Wyjątkową wewnętrzną elewację goście hotelowi mogą podziwiać, korzystając z całorocznego patio, na którym znajduje się oranżeria. Szkło do jej budowy również dostarczyła firma Saint-Gobain. Projekt zakładał uzyskanie efektu jak największej bezbarwności i przezroczystości przeszkleń. Wykorzystane szkło wyposażono także w specjalną powłokę Xtreme, która zapobiega przegrzewaniu się wnętrza. Piękną oranżerię zaadaptowano na przestrzeń eventową – przy okazji organizowanych tu różnorodnych wydarzeń, przebywający tu goście mają okazję wypocząć w otoczeniu zjawiskowych roślin. Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: adam.ksiezopolski@saint-gobain.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#63
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.