OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| BIZNES |  |
|_#63  ZA

 

 

Design Thinking / technologia tworzenia innowacyjnych produktów i usług
/// arch. Henryk Zubel, architekt IARP /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Koncepcja design thinking – myślenia projektowego – od kilku lat robi furorę w biznesie. Chciałbym przypomnieć, że to „nowo odkryte” podejście wywodzi się wprost z architektury i obejmuje procedury projektowania integralnie bliskie każdemu wykształconemu architektowi. A skoro wokół jest o tym tak głośno, pojawiają się specjaliści, rodzi się nowy zawód, warto aby członkowie IARP również przyjrzeli się bliżej zjawisku...

       
Design Thinking / technologia tworzenia innowacyjnych produktów i usług
       
       

Design thinking (skrót DT) definiowany jest jako nowe metodologiczne podejście w procesie tworzenia (kreowania) wszelkiego rodzaju innowacyjnych produktów i usług, w których ich konsument jest centralnym punktem odniesienia. Wieloosobowe zespoły projektowe, wielokierunkowe analizowanie problemu, modelowanie propozycji rozwiązań, krytyczna analiza na każdym etapie procesu projektowego, to główne cechy usystematyzowanych działań dążących do osiągnięcia sukcesu, głównie, w świecie biznesu.

Rosnąca powszechność i popularność tego zjawiska, prowokuje do zastanowienia się nad jego skutkami w polu aktywności zawodowej architektów: w projektowaniu i w dydaktyce.

 

Źródło innowacyjnych sukcesów

Zacząć wypada od przypomnienia, że idea „myślenia projektowego”, o której tak głośno jest dziś w biznesie, wywodzi się wprost ze... środowiska pracy architektów. „Design Thinking” to tytuł książki architekta Petera G. Rowe’a, byłego dziekana Harvard Graduate School of Design, opublikowanej w 1987 roku (Rowe 1987). Autor opisał w niej specyfikę złożonego procesu, w którym powstaje projekt architektoniczny. Korzystając z doświadczeń architektów praktyków, przedstawił strategie, metody, narzędzia i techniki, jakimi posługują się projektanci w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań problemów projektowych, w dziedzinie architektury i urbanistyki (problem solving).

Pisząc o skuteczności tych usystematyzowanych działań, dowodził tezę, że kreatywność i innowacyjność to cechy, które można rozwijać, a wiedza o nich może skutecznie pomagać w twórczym działaniu.

Książka Petera Rowe’a stała się odkryciem, tyle że nie w środowisku architektonicznym lecz w świecie biznesu. To w nim pojęcie design thinking uzyskało w ostatnich latach status autonomicznej „religii”. DT stał się „cudownym” sposobem na innowacyjne sukcesy w różnych dziedzinach komercyjnej działalności: w handlu, w usługach, w przemyśle, organizacjach społecznych, w medycynie, w sporcie, w biznesie medialnym itp. (Dunne 2008).

„Design Thinking” to również tytuł artykułu, który ukazał się w 2008 roku w magazynie Harvard Business Review. Jego autorem był Tim Brown, założyciel Ideo, znanej w świecie biznesu firmy zajmującej się innowacjami i projektowaniem, mającej siedzibę w Palo Alto w Kalifornii (Krzemowa Dolina). Tim Brown „odkrycie” pojęcia DT upowszechnił w świecie biznesu i nadał mu znamiona spójnej ideologii działań design thinkerów. Autor uzyskał pozycję guru wśród wyznawców design thinking, a jego powiedzenie, że „Thinking like designer can transform the way you develop products, services, processes and even strategy” (Brown 2008), stało się mottem dla dla wielu aktywistów tego ruchu.

 

Cel: innowacje

Wokół terminu design thinking niezwykle dynamicznie rozwija się ruch badań naukowych, metodologicznych rozważań, systematycznych analiz. Opublikowano już dziesiątki książek i podręczników (patrz ramka na stronie 068) dowodzących, że „hunting big ideas” jest osiągalne dla każdego (Plattner 2011, Seidel 2013).

Na nośnej fali hasła „innowacje, innowacje, innowacje...” design thinking jawi się jako niezastąpiona metoda efektywnego działania. Organizowane są seminaria, warsztaty, szkolenia. Powstają katedry na uczelniach i instytuty badawcze. Prym w tej dziedzinie wiedzie Stanford University, gdzie powstał Hasso Plattner Institute of Design. Na gruncie europejskim jego odpowiednikiem jest Hasso Plattner Institute na Uniwersytecie w Poczdamie. Obie uczelnie są hojnie sponsorowane przez niemieckiego magnata w dziedzinie technologii Hasso Plattnera. Od 2013 roku Radford University w Virginii oferuje możliwość uzyskania Master of Fine Arts (MFA) w dziedzinie design thinking, poprzez szkolenie prowadzone w całości online w internecie.

 

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#63
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.