OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#63  ZA

 

 

Biura a nowa norma akustyczna
/// Magda Szubert /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Ostatnia nowelizacja Warunków Technicznych z 14 listopada 2017 roku wprowadziła nową normę PN-B-02151-4:2015-06 określającą wymagania, jakie powinny spełnić pomieszczenia, by ograniczyć w nich hałas pogłosowy. Wytyczne są zróżnicowane w zależności od typu i funkcji pomieszczeń. Jedną z opisanych grup stanowią przestrzenie biurowe, co jest o tyle istotne, że użytkownicy biur coraz częściej zwracają uwagę na problem hałasu i jego wpływ na produktywność.
       
Biura a nowa norma akustyczna
       
       

Tylko 57% pracowników uważa, że biuro zapewnia im odpowiednie warunki do produktywnej pracy. Ocena ta zależy głównie od zadowolenia z poziomów dźwięku w biurze – wynika z ostatniego międzynarodowego badania obejmującego ponad 270.000 osób [1]. W Polsce, jak pokazują inne badania [2], hałas w biurze przeszkadza niemal 50% pracownikom. Problem dotyczy także nowoczesnych biur o zróżnicowanej powierzchni. Wymagania dla biur zawarte w nowej normie akustycznej mają szansę tę sytuację zmienić.

 

Wymagania nowej normy
– biura open space

Dla biura open space norma określa minimalną całkowitą chłonność akustyczną pomieszczenia w odniesieniu do jego powierzchni. Wynika to z bezpośredniej zależności między tym, jak wnętrze jest wykończone i wyposażone a tym, czy pomieszczenie wzmacnia dźwięki w nim generowane czy je wytłumia. W pomieszczeniu z wykładziną, ale odkrytym stropem lub sufitem podwieszanym o niskich parametrach pochłaniania dźwięku, odgłosy rozmów są wzmacniane przez odbicia fal dźwiękowych od twardo wykończonych powierzchni. Rozmowy są głośniejsze i będą przeszkadzać większej liczbie osób. Co istotne, całkowitą chłonność akustyczną pomieszczenia można łatwo oszacować na etapie projektowania biura lub zweryfikować we wnętrzach już funkcjonujących.

W praktyce, by sprostać wymaganiom normy i zapewnić komfort użytkownikom, sufit stosowany w biurach open space powinien charakteryzować się wskaźnikiem pochłaniania dźwięku (αw) minimum 0,90. Dotyczy to przestrzeni całego biura na planie otwartym, wraz z ciągami komunikacyjnymi. W przypadku centrów telefonicznych wymagania są większe, stąd sufit akustyczny powinien mieć wyższy wskaźnik pochłaniania dźwięku (αw > 0,95). W obydwu przypadkach bierzemy pod uwagę pomieszczenie, w którym zastosowano na podłodze wykładzinę dywanową. Jeśli jest to gres, podłoga z żywicy lub innego typu twarde wykończenie, wymagania wobec dźwiękochłonności sufitu lub innych elementów wnętrza będą rosły. Dodatkowe materiały dźwiękochłonne są potrzebne także wtedy, gdy niedaleko tradycyjnych stanowisk pracy mają być zlokalizowane strefy spotkań ad hoc lub inne źródła zakłóceń akustycznych.

 

Wymagania nowej normy
– sale konferencyjne i inne pomieszczenia

W przypadku sal konferencyjnych, sal spotkań i innych pomieszczeń „do prezentacji słownych” celem jest zapewnienie dobrej zrozumiałości mowy i dlatego norma określa maksymalny czas pogłosu. By w praktyce zapewnić odpowiednio krótki czas pogłosu, w przypadku sal konferencyjnych duże znaczenie, oprócz dźwiękochłonności sufitu, ma sposób wykończenia ścian. Przynajmniej jedna z nich, a najlepiej dwie przylegające do siebie, powinny być pokryte materiałem silnie dźwiękochłonnym. Ogranicza to poziome odbicia dźwięku, skracając w praktyce czas pogłosu i zapewniając komfort mówienia i słyszenia.

Wymagania względem innych pomieszczeń biurowych wymienionych w normie – gabinetów i holi wejściowych – są oparte także o maksymalne czasy pogłosu. W przypadku pomieszczeń silnie pogłosowych, jakimi są korytarze i hole wykończone twardymi materiałami, dźwięk rozchodzi się po całym budynku. Zastosowanie materiału dźwiękochłonnego na suficie (αw > 0,95) w formie sufitu wyspowego lub modułowego, jeśli to możliwe wykładzin dywanowych zamiast twardej posadzki, a na ścianach chropowatych fakturowych tynków zamiast gładzi gipsowej pozwoli znacznie ograniczyć przenoszenie hałasu do dalszych części budynku.

 

Meble w biurze
a prywatność rozmów

Zapewnienie lepszej akustyki w biurze mogą wspierać meble – wysokie sofy czy dźwiękochłonne ścianki nabiurkowe lub wolnostojące. Odpowiednio dobrane, ograniczają zasięg dźwięku w biurze, zapewniając większą prywatność. Meble uwzględnia się przy obliczaniu chłonności akustycznej pomieszczenia, jednak one same dostarczają jej zbyt mało, by spełnić wymagania normy i zapewnić prywatność rozmów. Jeśli nad ścianką będzie się znajdował żelbetowy sufit, fale dźwiękowe odbiją się od jego twardej powierzchni i hałas przedostanie się dalej.

W pomieszczeniu wykończonym twardymi materiałami, np. z pozostawionym odkrytym stropem, rozmowa prowadzona przy biurku czy w ciągu komunikacyjnym może przeszkadzać osobom przebywającym w promieniu nawet 17 m. Zastosowanie odpowiednich materiałów dźwiękochłonnych na suficie może ograniczyć zasięg hałasu wytwarzanego przez rozmowy do 10 lub nawet 7 m. Takiego efektu nie osiągnie się samym umeblowaniem, bez ograniczenia odbić dźwięku od sufitu i ścian.

 

Akustyka w projekcie biura

Spełnienie wymagań normy PN-B-02151-4:2015-06 to podstawa konieczna do tego, by zapewnić w pełni funkcjonalną, nowoczesną powierzchnię biurową. To naturalne następstwo rosnących oczekiwań wobec przestrzeni do pracy i komfortu, jaki powinna ona zapewniać użytkownikom. Stworzenie faktycznie działającego biura – takiego, które sprzyja efektywności i dobremu samopoczuciu pracowników – wymaga kompleksowej wiedzy i rzetelnego podejścia do technicznych aspektów wykończenia wnętrza.Koniec artykułu

 


1_The Next 250K”, Leesman, listopad 2017
2_Raport „BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy”. JLL, Skanska, 2015

 

> napisz do autora: magda.szubert@saint-gobain.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#63
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.