OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#60  ZA

 

 

Metalowy znaczy akustyczny
/// Robert Sufleta /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Metalowe sufity podwieszane kojarzone są przede wszystkim z trwałością. Ale to nie jedyna ich zaleta. Cechują się także doskonałymi właściwościami akustycznymi oraz walorami estetycznymi. Możliwości ich wykorzystania w projekcie architektonicznym jest naprawdę wiele. Mogą nawet tworzyć powierzchnie do złudzenia przypominające drewno.
       
Metalowy znaczy akustyczny
       
       

Sufity metalowe nie są w Polsce pierwszym wyborem architektów i inwestorów, kiedy myślą o zakryciu instalacji biegnących pod stropem czy poprawieniu akustyki. Częściej decydują się na klasyczne sufity mineralne. Tymczasem możliwości stosowania płyt metalowych są o wiele większe i z pewnością wymagają dłuższej refleksji.

 

Formy, kształty, wymiary

Na początek warto wymienić rodzaje dostępnych rozwiązań. I tak sufity rastrowe, czyli otworowe, przypominające kratownicę, najczęściej spotykane są w wielkopowierzchniowych sklepach, na lotniskach, dworcach i peronach metra. Ich główne zadanie to poprawianie estetyki wnętrz, poprzez przykrycie instalacji biegnących po stropie. Taki sufit otworowy pozwala też na swobodny przepływ powietrza i usuwanie dymu – co w przypadku wnętrz, w których pojawia się duża liczba osób, jest niezwykle ważne. W systemie Cellio Armstrong metalowy sufit rastrowy zapewnia także walory dekoracyjne, ponieważ między ażurowymi otworami mogą występować bardzo zróżnicowane odstępy – od 75x75 mm nawet do 20x20 cm. Rastry są też czasami stosowane jako uzupełnienie klasycznych gładkich płyt mineralnych.

Duże możliwości wyboru są też w standardowych rozwiązaniach modułowych montowanych na ruszcie nośnym. Płyty dostępne są w różnych wymiarach: od najbardziej powszechnych na rynku modułów 600x600 mm, do nawet bardzo podłużnych 1800x400 mm które dedykowane są np. do montażu w poprzek korytarzy. Sufity metalowe mogą być montowane z krawędziami widocznymi i ukrytymi. Mogą też stanowić systemy szczelne np. do sal operacyjnych lub być pokryte farbą antybakteryjną albo nie przyciągającą kurzu.

W ofercie rynkowej są też sufity o zaskakującej formie np. falujące (wygięte wysypy sufitowe z linii Canopy zainstalowane wzdłuż pomieszczenia sprawiają, że sufit nie jest monotonny) czy pionowe (metalowe panele Baffles dają ciekawy wizualnie efekt i szybki dostęp do instalacji umieszczonych przy stropie).

 

Przeciw niechcianym dźwiękom

Właściwości akustyczne metalowych sufitów są lepsze m.in. dzięki perforacji powierzchni. Spełnia ona dwie funkcje – poprawia środowisko akustyczne i jest elementem dekoracyjnym. Jeśli architekt dąży do efektu minimalistycznej, jednolitej powierzchni jego oczekiwania spełnią płyty z ekstra mikroperforacją o średnicy 0,7 mm.

Aby sufit metalowy jeszcze lepiej pochłaniał niechciane dźwięki, panele wypełnia się specjalnymi wkładami akustycznymi. Są ich trzy rodzaje: flizelina, flizelina z płytą mineralną o grubości 15 mm lub wkład z wełny mineralnej zapewniający najwyższą klasę pochłaniania dźwięku – klasę A. Wzór płyt stanowić może również siatka, jak w linii Mesh Metal – do wyboru w kilku wzorach różniących się m.in. stopniem przezierności.

 

W kolorze i drewnie

Metalowe sufity można zamówić w dowolnym kolorze. Najczęściej wybierane są białe, czarne lub w kolorze aluminium. Ale na życzenie klienta dostępna jest cała kolorystyka z gamy RAL.
Firma Armstrong wprowadziła też do oferty płyty metalowe z efektem drewna (wzór dębu, orzecha i jesionu). To rozwiązanie ma trzy ważne atuty. Jest bardziej trwałe i posiada lepsze właściwości w reakcji na ogień od sufitów drewnianych. Nie ma też ryzyka, że w razie wymiany lub zamówienia dodatkowych płyt partia będzie miała inny odcień lub wzór słojów, co często zdarza się w przypadku materiału naturalnego, jakim jest drewno.

Takie płyty są więc sposobem na wprowadzenie do wnętrz pożądanych przez wielu inwestorów drewnianych powierzchni.

 

Przykład z Dubaju

W projektowaniu wnętrz modne są ostatnio spójne przejścia tego samego materiału z sufitu na ściany. Tak właśnie postąpiono projektując wnętrza lotniska w Dubaju, w których zastosowano metalowe panele. Generalny wykonawca tego ogromnego obiektu, międzynarodowa korporacja Murray & Roberts, zamontował na sufitach i ścianach 218 tys. m2 metalowych płyt Armstrong. Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: RSufleta@armstrongceilings.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#60
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.