OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#60  ZA

 

 

Ceramika wielkiego formatu
/// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Płyta Monolith marki Tubądzin spotkała się z bardzo pozytywnymi reakcjami architektów. I nic w tym dziwnego – mówi arch. Konrad Karmański – bo to pierwszy polski produkt o takich gabarytach. W dodatku wzorniczo nie odbiegający od zagranicznych. A format 240x120 cm przy 6 milimetrach „cienkości” pobudza wyobraźnię i otwiera nowe możliwości...
       
Ceramika wielkiego formatu
       
       

W czasie lutowych targów 4 Design Days w Katowicach architekci mieli okazję bliskiego spotkania z pierwszymi wielkoformatowymi płytami ceramicznymi polskiej produkcji. Wyglądało na to, że prezentacja zrobiła spore wrażenie, choć nie był to ich premierowy pokaz...

> Rzeczywiście, wielkoformatowe płyty Monolith produkowane są w sieradzkiej fabryce firmy Tubądzin od ponad roku. Jednak na taką skalę, jak podczas targów 4DD, można powiedzieć, że były pokazywane po raz pierwszy. To były naprawdę intensywne dni, już dawno nie widziałem takiej liczby odwiedzających. I co ciekawe, wielu z nich to architekci.

Płyta prezentowana przez Tubądzin spotkała się z bardzo pozytywnymi reakcjami. I nic w tym dziwnego, bo to pierwszy polski produkt o takich gabarytach. W dodatku wzorniczo nie odbiegający od zagranicznych. Właśnie na te elementy zwracali uwagę odwiedzający nas architekci, którzy mieli możliwość podziwiania Monolithu, niczym w galerii obrazów, na stoisku zaprojektowanym przez Tomasza Smusa, architekta marki w Grupie Tubądzin. Architekci nie tylko oglądali płytę, ale także dotykali jej powierzchni, podpytywali o szczegóły i możliwości zastosowania w konkretnych realizacjach. Mogli też zapoznać się z czterema sposobami montażu w systemie elewacji wentylowanej prezentowanymi przez menedżera produktu Grupy Tubądzin Krzysztofa Kuliga.

 

Czym jest więc płyta Monolith? Czym się wyróżnia? Wiemy już o dużym formacie i możliwości zastosowania na elewacjach…

> Monolith to jednorodny w swojej strukturze gres. Płyty mają wymiary 240x120 cm i są dostępne w grubości 6 mm. Jest to materiał wielorakiego zastosowania, jednak szczególnie dobrze sprawdza się jako okładzina elewacyjna. Wyróżnia się tym, iż przy tak dużych rozmiarach jest stosunkowo lekki. Oczywiście posiada też wszystkie zalety, takie jak mrozoodporność, niewielka rozszerzalność, odporność na zarysowania itp. Jest to asortyment godny zainteresowania i co ważne, bardzo konkurencyjny cenowo w odniesieniu do innych produktów tego typu.

 

W jakich sytuacjach warto rozważyć użycie tego rodzaju materiału, jakie efekty można uzyskać?

> Zastosowanie płyt wielkoformatowych daje architektom szansę na dość swobodne i elastyczne projektowanie zarówno elewacji wentylowanych, jak i wielkopowierzchniowych przestrzeni wewnętrznych, gdzie istotnym aspektem bywa często zastosowanie jak najmniejszej ilości fug.

 

A czy tak duży format płyt o kilkumilimetrowej grubości nie budził pytań architektów o ich zachowanie, np. w rękach wykonawców?

> Też jestem architektem i uważam, że format 240x120 cm przy 6 milimetrach „cienkości” raczej pobudza wyobraźnię i otwiera nowe możliwości. I to nie tylko w przypadku obiektów kubaturowych, bo można zastosować go w meblarstwie, małej architekturze czy dizajnie.
Moim zdaniem broni się sam, a czas pokaże jak bardzo będzie przydatny w naszej pracy. Oczywiście musimy sobie zdawać sprawę, iż wraz z technologicznym rozwojem zakładów produkujących płyty wielkoformatowe i powiększaniem ich gabarytów, pojawia się problem po drugiej stronie, czyli wykonawcy. Trzeba więc mieć na uwadze, że wyprodukowanie takiego formatu w materiale ceramicznym to jedno, a drugie to fizyczne ich ułożenie we wnętrzu czy też na elewacji.

 

Czyli jakieś problemy mogą się pojawić na etapie realizacji?

> Znam historię „z życia wziętą”. Pewien inwestor, zauroczony formatem i wzorem, zakupił płyty wielkoformatowe. Uprzedził sprzedawcę, iż materiał odbierze wykonawca. Jakież było zdziwienie inwestora, kiedy pod koniec dnia przyjechał na swoją budowę i usłyszał, że materiał został złożony w... wc. Był zaskoczony, jak płyty mogły zmieścić się w tak małym pomieszczeniu. Okazało się, że zostały przycięte do formatu 120x60 cm. A wykonawca stwierdził: „mniejsze było wygodniej wnieść na piętro, a i tak pan pewnie będzie prosił o docięcie...

Widzimy więc, że jakieś zagrożenia występują. Naszą rolą, jako architektów, jest zwracanie uwagi na takie elementy w trakcie prac projektowych i wykonawczych. Ważną informacją jest to, iż w czasie projektowania i realizacji, można skorzystać z doradztwa inżynierów i architektów Grupy Tubądzin w zakresie sposobów montażu, detali wykonawczych, aprobat technicznych itp. Monolith ma również pokaźną liczbę certyfikowanych wykonawców, co może być bardzo pomocne w czasie realizacji inwestycji.

 

Poza współpracą z Tubądzinem jest pan uprawnionym architektem, członkiem IARP. Naturalne jest więc pytanie, czy sam projektował pan budynki z płytami elewacyjnymi o takich formatach? Jakie są pana doświadczenia w tym zakresie?

> Mam za sobą już 23 lata pracy w zawodzie i ciągle mnie coś zaskakuje (śmiech). Natomiast z płytami wielkoformatowymi mam do czynienia od mniej więcej 10 lat. Miałem to szczęście, iż mogłem brać udział w szkoleniach we Włoszech dotyczących samego procesu wytwarzania płyt wielkoformatowych, jak również w testowaniu ich właściwości i możliwości zastosowania. Dane mi było również projektować i uczestniczyć w procesie wykonawczym pierwszych mebli z płyt wielkoformatowych, wysp kuchennych, małej architektury oraz – a może przede wszystkim – elewacji w systemach wentylowanych oraz pokryć dachowych.

Te duże formaty stały się materiałem do zastosowań niemal bez ograniczeń. Obecnie, prowadząc pracownię projektową z Michałem Borowskim, praktycznie we wszystkich realizacjach „myślimy dużym formatem” – zarówno we wnętrzach, jak i na elewacjach budynków. Duży format ceramiki wdrażamy również, wraz z Akademią Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego, w związku z zaangażowaniem naszej pracowni w prace dotyczące rewitalizacji fragmentów Łodzi.

 

A czy są już jakieś referencyjne realizacje z Monolithem?

> Realizacji z zastosowaniem płyt wielkoformatowych jest obecnie bardzo dużo w kraju i na świecie, a sam Monolith można podziwiać chociażby na elewacji fabryki Tubądzin w Sieradzu czy na naszej „Kostce VR”, która też pojawiła się na stoisku w czasie 4DD. Systemów i rozwiązań elewacji wentylowanych jest sporo i nie można powiedzieć, aby ktoś miał na nie monopol. Dziś liczy się jakość materiału okładzinowego i jego cena. Rozwiązanie podkonstrukcji i konstrukcji stalowej do montażu takiej elewacji zawsze się znajdzie.
Wspomniał pan o „Kostce VR”... Może warto powiedzieć więcej o tym projekcie?
> Zaprojektowana przeze mnie i arch. Michała Borowskiego instalacja przestrzenna to pierwsza w Europie, a na pewno w Polsce, interaktywna, wirtualna łazienka zamknięta w „Kostce VR” – jak nazywamy ją potocznie. Jej istota polega na tym, że dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości pozwala w skali 1:1 oglądać wnętrze łazienki będącej w fazie koncepcyjnego projektowania. Inwestor może sam poruszać się w jej przestrzeni i „poczuć skalę”, a model jest tak dokładnie wypracowany, że można z bliska oglądać wszystkie detale, faktury i barwy materiałów wykończeniowych, a nawet zmieniać barwę oświetlenia. To nie jest spacer na płaskim ekranie, to są prawdziwe wrażenia przebywania w trójwymiarowym pomieszczeniu. Kto spróbował, ten poznał różnicę… Część informatyczną realizuje zespół Bartosza Gajdzińskiego z firmy Virtual House, z którym współpracujemy.

 

I taka wirtualna łazienka miałaby być nowym narzędziem projektowym i marketingowym?

> Odpowiem tak – pomysł na stworzenie takiego „narzędzia” narodził się w czasie naszej pracy zawodowej, a zainspirowały nas technologie oferowane przez Graphisoft. Był taki czas, kiedy architektowi do zobrazowania inwestorom projektowanych rozwiązań wystarczył papier i ołówek...

Oczekiwania ze strony inwestorów rosną jednak w miarę rozwoju cywilizacyjno-technologicznego i wzrostu dostępności do technologii, które wyręczają nas i naszą wyobraźnię w wielu dziedzinach życia. Czy to dobre? Pewnie nie i trochę nas zubaża, ale czy możemy od tego uciec? Zdecydowanie nie. Z pewnością będziemy więc projekt wirtualnego wnętrza rozwijać i niewykluczone, że z czasem udostępniać także zainteresowanym architektom.

 

A jaka jest w tym rola firmy Tubądzin, oprócz tego że na elewacji „kostki” prezentuje się płyta Monolith?

> Jesteśmy architektami z Łodzi, dlatego zdecydowaliśmy się zrealizować nasz pomysł w oparciu o materiały ceramiczne z asortymentu Tubądzina – firmy rozrastającej się w naszym województwie, liczącego się w Europie producenta ceramiki łazienkowej i, w ostatnich miesiącach, również ceramicznych płyt wielkoformatowych. Jakość, różnorodność formatów oraz finezyjność wzornictwa jest w stanie, jak wynika z naszych obserwacji, zadowolić nawet najbardziej wysublimowane oczekiwania inwestorów. A dzięki temu, że Tubądzin został mecenasem wdrożenia opracowanej przez nas technologii – my i zespół informatyków mieliśmy konkretne produkty do testowania jakości i wierności ich odwzorowania w VR.

Efekt jest podwójny, ponieważ z jednej strony – we wnętrzu „kostki” – podziwiać można cyfrowe modele ceramiki łazienkowej tej marki, a z drugiej – produkowane w nowej sieradzkiej fabryce Tubądzina wielkoformatowe płyty Monolith uatrakcyjniły nasz „fotoplastikon dla architekta” w jej części realnej, czyli jako prawdziwa, namacalna elewacja zewnętrzna. Koniec artykułu

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#60
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.