OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU |  PROMOCJA |
|_#54  ZA

 

 

Zakupy w komfortowej atmosferze
/// Paweł Mosor /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Ponad 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni, 220 butików, kino, siłownia, 40 lokali gastronomicznych oraz tyle samo sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych. Posnania to największe, multifunkcyjne centrum w Wielkopolsce i jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Wrażenie robi nie tylko potężna bryła o minimalistycznej formie, ale także najwyższa jakość materiałów wykończeniowych.
       
Zakupy w komfortowej atmosferze
       
       

W poznańskim centrum Posnania mieszczą się zarówno butiki rodzimych projektantów, jak i międzynarodowych brandów. Dodatkowo w specjalnie zaprojektowanej strefie premium znaleźć można dwadzieścia luksusowych marek oferujących ubrania, akcesoria i biżuterię. Tego rodzaju produkty wymagają nietuzinkowej oprawy.

 

Minimalizm na dużą skalę

– Budynek jest ​minimalistyczny w wyrazie i bardzo powściągliwy w formie, a jakość użytych materiałów wykończeniowych dyskretnie podkreśla jego charakter – mówi architekt Jakub Adamiak, koordynator projektu architektonicznego w firmie Eiffage, która była generalnym wykonawcą inwestycji. – Wnętrza o bardzo zredukowanej palecie barw emanują spokojem i stanowią doskonałe tło dla eleganckich i przestronnych lokali. Jakość materiałów wykończeniowych plasuje Posnanię w ścisłej czołówce poznańskich centrów handlowych – dodaje.

Koncepcję architektoniczną Posnanii stworzyła renomowana amerykańska pracownia RTKL, znana z takich realizacji, jak Metropolis w Moskwie czy Westfield w San Francisco. Ciekawym rozwiązaniem jest konstrukcja dachu nad centralną częścią obiektu, który podtrzymują strzeliste, smukłe kolumny. Z myślą o odwiedzających zaprojektowano liczne części wspólne, wśród nich: Atrium, Forum i Rotundę, które posłużą jako miejsca spotkań i relaksu.

 

Ważna rola akustyki

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Posnania jest jedną z pierwszych galerii handlowych w kraju, w których kompleksowo opracowano plan badań akustycznych i wdrożono szereg zaleceń.
– Akustyka obiektu, mimo że niewidoczna dla użytkownika, ma bardzo duże znaczenie dla jego komfortu – mówi arch. Jakub Adamiak. – Odpowiednie środowisko akustyczne, razem z kolorami, kształtami i zapachami, tworzy przyjazną atmosferę, w której klient chce spędzać czas i robić zakupy. 

W przypadku wielkopowierzchniowych galerii handlowych, mniejszych sklepów i butików akustyka jest niezwykle istotna. Nie chodzi tylko o wytłumienie hałasu. Równie ważny jest czas pogłosu. Im większy pogłos, czyli odbijanie dźwięków od twardych powierzchni, tym gorsze warunki akustyczne. W przestrzeniach handlowych znajdują się głównie twarde materiały takie jak: szkło, kamień, gips, metal, drewno oraz duże powierzchnie, które nie sprzyjają akustyce. Pochłanianie dźwięków i obniżenie czasu pogłosu poprawia ogólny komfort pracowników i klientów, a także zrozumienie mowy. Architekci nie ustają więc w poszukiwaniu nowoczesnych i dizajnerskich rozwiązań akustycznych.

 

Sufit do zadań specjalnych

By stworzyć odpowiedni klimat akustyczny, w galerii Posnania zastosowano system sufitowy Rockfon® Mono® Acoustic na powierzchni ponad 6000 m2.

– Zdecydowaliśmy się na sufit Rockfon® Mono® Acoustic ze względu na jego estetyczne i minimalistyczne wykończenie, które idealnie wpisywało się w projekt, oraz bardzo wysokie parametry akustyczne, przede wszystkim parametr αw czyli wskaźnik pochłaniania dźwięku – podkreśla projektant. – Duże znaczenie miała również możliwość aplikacji na już wykonany sufit – dodaje.

System Rockfon® Mono® Acoustic montowany był na płyty gipsowo-kartonowe.
– Taki sposób montażu gwarantuje dużą stabilność, ułatwia kształtowanie powierzchni i instalowanie w suficie klimatyzatorów, oświetlenia czy włazów rewizyjnych – wyjaśnia Sławomir Lehmann z firmy wykonawczej Suf-System. – Sufit spełnia wyśrubowane wymagania techniczne i charakteryzuje się najwyższą klasą pochłaniania dźwięku (klasa A). Jest przy tym dyskretny, gładki i śnieżnobiały. Płyty Rockfon® Mono® Acoustic są pokryte tynkiem akustycznym, co sprawia, że udaje się uzyskać jednolitą, absolutnie gładką powierzchnię dźwiękochłonną bez spoin, stanowi więc idealną podstawę do aranżacji tego typu wnętrz – opisuje wykonawca.
 Koniec artykułu

 

> napisz do autora: pawel.mosor@rockfon.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#54
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2017 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.