OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#54  ZA

 

 

Membrany o wielu funkcjach
///Izabela Duchnowska /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Elastyczne materiały kompozytowe produkowane przez francuską Grupę Serge Ferrari znajdują szerokie zastosowanie w architekturze, przemyśle oraz produkcji przedmiotów codziennego użytku. Sztandarowy produkt – elastyczna membrana kompozytowa – najczęściej wykorzystywany jest przy budowie stadionów. Ale nie tylko – doskonale sprawdza się także w przypadku lekkich zadaszeń membranowych, ochrony przed słońcem czy rozwiązań akustycznych.
       
Membrany o wielu funkcjach
       
       

Grupa Serge Ferrari specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji trwałych, elastycznych, a zarazem przyjaznych środowisku materiałów kompozytowych. Jej działalność zorientowana jest na trzy główne sektory:

  • architekturę (zadaszenia membranowe, osłony przeciwsłoneczne, rozwiązania akustyczne, membrany wodoodporne i paroprzepuszczalne),
  • materiały dedykowane firmom specjalistycznym (od konstrukcji modułowych po narzędzia komunikacji wizualnej),
  • materiały do użytku ogólnego (tkaniny kompozytowe na potrzeby przemysłu meblowego, jachtów).

 

Stadiony, stacja metra i budynek FBI

Kluczowymi produktami Serge Ferrari są elastyczne membrany kompozytowe, które dzięki unikatowemu procesowi produkcji umożliwiają uzyskanie lekkich, łatwych w instalacji, trwałych wyrobów. Wśród produktów przeznaczonych dla budownictwa warto zwrócić uwagę na zadaszenia stadionów. Firma jest wyraźnie zaangażowana w duże wydarzenia sportowe o charakterze międzynarodowym, m.in. dostarczyła wyposażenie dla 80% tymczasowych obiektów sportowych podczas Igrzysk Olimpijskich w 2012 r. Została też zaproszona przez organizatorów igrzysk w Brazylii do udziału w budowie pięciu głównych obiektów. Do ciekawych realizacji należy monumentalne zadaszenie stadionu w Lyonie oraz rozsuwane zadaszenie Stadionu Narodowego w Warszawie.

Jednak obiekty, jakimi pochwalić się może Grupa Serge Ferrari, są związane nie tylko ze sportem. Z ważnych realizacji wymienić można np. osłonę przeciwsłoneczną olbrzymich szklarni Gardens by the Bay w Singapurze oraz przeszkolonego dachu budynku WTO w Genewie, akwakulturę Ecomerden w Norwegii, najnowsze projekty rzeźbiarza Anisha Kapoora, zadaszenia estakad stacji metra w Santiago de Chile czy elewację siedziby FBI w San Diego w Kalifornii. Grupa jest także obecna na rynku produktów związanych z ochroną przeciwsłoneczną (jest jednym ze światowych liderów w dziedzinie tkanin typu screen) oraz z materiałami tapicerowanymi do zastosowań outdoor/indoor.

 

Jak to się zaczęło?

Na przestrzeni ostatnich czterdziestu lat oferta Serge Ferrari znacznie się poszerzyła. Wszystko zaczęło się jednak od opracowania autorskiej technologii – Précontraint®, która umożliwiała projektowanie membran kompozytowych o unikalnej stabilności wymiarowej, wytrzymałości i trwałości. Serge Ferrari, który założył firmę w 1974 r., sam zaprojektował linie produkcyjne, gdyż żadna dostępna na rynku maszyna nie była w stanie spełnić wymagań procesu technologicznego.
– Sukces naszej marki opiera się na dwóch filarach: technologii i innowacyjności – podsumowuje Sébastien Ferrari, syn założyciela firmy, od 1992 r. jej prezes. – Każdego roku ponad 3% obrotów przeznaczamy na badania i rozwój. Jest to dział, w którym zatrudniamy aż 5% wszystkich naszych pracowników. Dzięki temu nasza firma może się pochwalić licznymi patentami, które zapewniają nam przewagę konkurencyjną. W procesie produkcyjnym wspomagają nas zakłady przemysłowe m.in. we włoskiej Ferrarze. Ta wyjątkowa na skalę światową fabryka umożliwia ponowne wykorzystanie naszych zużytych produktów. Przetwarzamy membrany w wysokiej jakości włókna poliestrowe lub granulki PVC – opowiada.

 

 

Produkcja na światową skalę

Grupa Serge Ferrari oprócz fabryki we Włoszech posiada trzy zakłady produkcyjne (jeden we Francji, dwa w Szwajcarii), działa w 80 krajach za pośrednictwem czterech oddziałów (w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chinach i Brazylii) oraz pięciu biur przedstawicielskich (w Hiszpanii, Turcji, Chinach, Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich). Posiada też sieć zrzeszającą ponad 100 dystrybutorów.

Skonsolidowane obroty Grupy Serge Ferrari wynoszą 148,4 mln euro (w tym 40% w obszarze innowacyjnych materiałów kompozytowych na potrzeby sektora architektonicznego, 34% w obszarze specjalistycznych materiałów kompozytowych oraz 26% w obszarze tkanin kompozytowych na potrzeby branży meblowej i wyposażenia jachtów). Ponad 75% obrotu jest realizowane poza granicami Francji.

– Ekspansja zagraniczna szybko wydała się nam koniecznością, gdyż działamy na dość wąskim, niszowym rynku – wyjaśnia Sébastien Ferrari. – Począwszy od lat 80. ubiegłego wieku, każdego roku poszerzamy eksport o trzy nowe kraje.

W 2014 roku Grupa Serge Ferrari weszła na giełdę, co zapewniło jej dostęp do dodatkowych środków umożliwiających rozwój, w szczególności wzmocnienie zespołów handlowych na poziomie europejskim i globalnym. Narzuciło to również Grupie ambitniejszy biznesplan. Przedsiębiorstwo opracowało dwa lata temu plan rozwoju na lata 2014-2018, z łącznym budżetem w wysokości 100 mln euro. Plan przewiduje inwestycje w wysokości 40 mln euro w narzędzia przemysłowe, 25 mln euro w badania i rozwój, a pozostałą części budżetu – w rozwój działalności handlowej.
– Nasze lekkie, trwałe, łatwe w recyklingu materiały są cenione, zwłaszcza w sektorze architektonicznym i przemysłowym – mówi Sébastien Ferrari. – Szacujemy, że do 2018 roku oba te segmenty powinny zwiększyć swoją wartość z 3 do 4 mld euro. Wzrost ten nie uwzględnia jednak nowych zastosowań naszych materiałów, które z powodzeniem mogą konkurować z drewnem, aluminium, stalą lub szkłem – dodaje.

Aby zaprezentować swoje portfolio, Grupa otworzyła na początku 2015 roku showroom w Paryżu. Salon o powierzchni 144 m2 mieści się w modnej wśród architektów i projektantów 12. dzielnicy. Serge Ferrari pokazuje w nim możliwości zastosowania wszystkich swoich produktów. Koniec artykułu

 

> napisz do autora: izabela.duchnowska@sergeferrari.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#54
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2017 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.