OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| BIZNES |  |
|_#51  ZA

 

Pracownia architektoniczna
to biznes
/ pozyskanie tematu
/// arch. Tomasz Gawron-Gawrzyński, architekt IARP /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

W pierwszej części cyklu1 prześledziliśmy uwarunkowania i zagrożenia, których uwzględnienie być może pozwoli nam na zrównoważony rozwój pracowni od jednoosobowej do prężnie działającej średniej firmy. Większość wskazanych tam czynników jest kwestią przetestowania i dopracowania, tak żeby działały one płynnie i bezawaryjnie, gwarantując coraz większy dochód firmy. Jednak elementem, który daje do tego napęd, jest pozyskanie zleceń, czyli tematów projektowych – w liczbie satysfakcjonującej na danym etapie rozwoju.
       
Pracownia architektoniczna to biznes / pozyskanie tematu
       
       

Pozyskiwanie klientów jest szczególnie trudne na początku działalności, kiedy nasza pracownia nie ma jeszcze wyrobionej marki, nie jest znana na rynku, nie ma wykazanego doświadczenia potwierdzonego nie tylko ładnymi wizualizacjami, ale przede wszystkim referencjami i realizacjami.
To nasze referencje i realizacje są dla potencjalnych inwestorów wyznacznikiem utwierdzającym ich w wyborze. Potwierdzają one te nasze atuty, które są niezmiernie ważne dla inwestora: wyczucie i wdrożenie określonych oczekiwań klienta, szybkość przeprowadzenia prac przygotowawczych, dyspozycyjność i wprowadzanie bieżących zmian w dokumentacji, sprawność w reagowaniu na nieprzewidziane okoliczności, znajomość procedur formalno-prawnych, skuteczność poruszania się w urzędach oraz innych jednostkach wymagających uzgodnień i opinii. Nie zapominajmy tutaj też o obyciu i charyzmie w trakcie sprawowania nadzorów autorskich.

Nowa firma na rynku zleceń z reguły nie ma pomysłu na działania promocyjne i docieranie do odbiorców, chyba że startuje od razu w oparciu o duży i dobrze rozłożony w czasie projekt. Jeżeli nie mamy takiego tematu, wszystko zależy od sposobu, w jaki będziemy próbowali dotrzeć do usługobiorców. Jest wiele metod dających nam szanse pozyskania upragnionego zlecenia i podpisania kontraktu, chociaż wiele z nich nie jest aż tak skuteczne jakby mogłoby się początkowo wydać.

 

Poprzez reklamę i marketing

Reklama i marketing to narzędzia często stosowane przez firmy stawiające swoje pierwsze kroki. Z reguły wiążą się one z nakładami finansowymi, często jednak bez realnych efektów. Przyjrzyjmy się kilku takim metodom...

Oklejenie samochodów, wybór reprezentacyjnego lokalu czy uliczne bilboardy najczęściej przyciągają jedynie przypadkowe osoby szukające architekta „po całym mieście”. Tacy „klienci” zabiorą nam czas i spróbują bezpłatnie uzyskać od nas jak największą wiedzę, żeby później skonfrontować ją z wieloma kolejnymi projektantami. Najczęściej osoby te mają czas, ale niekoniecznie realne plany inwestycyjne. Pozyskanie inwestora taką drogą to jak szczęśliwe trafienie na loterii.

Podobnie jest z zaistnieniem na targach budowlanych. Kręcą się po nich „gapie” szukający ładnych obrazków i katalogów, ale rzadko zainteresowani zamówieniem usługi fachowca.

Portale społecznościowe i strony www – owszem są potwierdzeniem naszej wiarygodności, ale raczej dla osób... już zainteresowanych i zdecydowanych na współpracę z nami. Z pomocą takich narzędzi możemy jednak nabrać pewności siebie i pochwalić się przed koleżankami i kolegami po fachu, nad czym aktualnie pracujemy i co już osiągnęliśmy. Działania w internecie warto podejmować dodatkowo, jako umocnienie naszego wizerunku na rynku zleceń, ale trudno uznać je za podstawowe narzędzie do pozyskiwania klientów.

Produkcja i rozwożenie ulotek, czyli regularny spam „analogowy” to kolejna konwencjonalna forma promocji, stosowana na pierwszych etapach rozwoju firmy. Mamy już określony dorobek, ale nikt poza naszym środowiskiem o tym nie wie. Chcemy dotrzeć do szerszego grona odbiorców... Tyle, że takie postępowanie może ich jedynie zrazić do naszej firmy oraz obnażyć naszą desperację.
Dzięki ulotce rzadko dochodzi do spotkania z potencjalnym inwestorem, a jeśli już taka konfrontacja ma miejsce, to klient od początku jest na wygranej pozycji. To on kontroluje negocjacje i często wymusza na nas bardzo niekorzystne warunki realizacji zlecenia. Podejmując się takiego tematu, liczymy bardziej na uzupełnienie portfolio niż na godziwy zarobek. A równie często możemy liczyć po złożeniu oferty na... milczenie i brak odpowiedzi ze strony zainteresowanego. Taka jest u nas kultura biznesu i poszanowanie czyjejś pracy. Trudno się do tego przyzwyczaić, ale po wielu kontaktach z potencjalnymi zamawiającymi można się nauczyć tego unikać.

 

 

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Pracownia architektoniczna to biznes / realia funkcjonowania i rozwoju Pracownia architektoniczna to biznes
/ pozyskanie tematu

Druga część cyklu poświęconego prowadzeniu pracowni projektowej. Tym razem o elemencie, który daje napęd, czyli pozyskaniu zleceń – w liczbie satysfakcjonującej na danym etapie rozwoju.
 
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#51
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2017 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.