OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| DOŚWIADCZENIA ZAWODOWE |  |
|_#41  ZA

 

Architekt skazany na sukces
/ czyli kilka słów o marketingu i strategiach
biznesowych w architekturze


/// opowieść: Michał Salamonowicz, oprac. Edyta Salamonowicz /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Jest całkiem prawdopodobne, że wiele przytoczonych w tym tekście sugestii, opinii i porad uznasz może za oczywiste oczywistości. Tym lepiej dla Ciebie. Nie zmienia to faktu, że w codziennym pośpiechu zapominamy o anegdocie z drwalami i ostrzeniem piły. Skorzystaj więc z okazji, zwolnij na pół godziny, przygotuj sobie notatnik, zatemperuj ołówek i dla relaksu - przeczytaj.
       
Architekt skazany na sukces
       
       

Dopijając resztkę kawy i wpatrując się w rozbłyskujące po przeciwnej stronie ulicy reklamy, zastanawiam się czego właściwie oczekiwać, idąc na spotkanie z człowiekiem wywołującym tak różne reakcje. Dla jednych jest mistrzem perswazji, inni nie mogą zapomnieć mu przeszłości. A jednak jego historia przyciąga. Wilk z Wall Street, Jordan Belfort, którego wysłucham za kilka minut, w licznych wywiadach przyznaje, że popełnił wiele błędów i poniósł za nie karę. Powrócił jako nowy człowiek, prowadzi szkolenia motywacyjne, uczy negocjacji i technik sprzedaży. W jaki sposób doprowadził swoje umiejętności do perfekcji, jakie wyznaje poglądy, dowiem się już za moment. Wciąż jestem sceptyczny, mimo licznego grona namawiających. Wchodzę. Parę chwil później słyszę: Sprzedaj mi ten długopis!... Nie ma już teraz odwrotu...

Teoria marketingu a praktyka architekta

Wracając do domu, byłem pod wielkim wrażeniem minionych godzin, zastanawiałem się nad słowami Jordana Belforta i możliwością odniesienia ich do architektury. Proponowana przez niego strategia sprzedaży przypomina nieco kolejne stadia projektowe w architekturze. Skonstruowana jest tak, by miała jak najszersze zastosowanie w różnych sektorach przemysłu. W materiałach promocyjnych jej kwintesencję przedstawiono za pomocą osi czasu, której zwieńczeniem jest punkt – moment uzyskania aprobaty inwestora [1].

Wygłoszone podczas wykładu słowa Belforta postanowiłem więc skonfrontować z opiniami innych specjalistów od perswazji, marketingu i rozwoju biznesu, a przy okazji zrewidować także, w jakim stopniu ich teorie i rozwiązania sprawdzają się w codziennej praktyce architektonicznej. Jak zwykle nieocenioną pomocą w ich częściowej weryfikacji okazały się rozmowy z innymi zaprzyjaźnionymi architektami i analiza ich doświadczeń. W czasie dyskusji z nimi uświadomiłem sobie, iż wielu architektów próbuje stosować metody podobne do tych, o których mówią specjaliści od marketingu i strategii sprzedaży. Pozostaje pytanie, w jakim stopniu ich działania są świadome, a na ile prowadzone na wyczucie.

Zawsze warto próbować

„Zawsze warto próbować” to przesłanie Duncana Bannatyne'a, który w czasie jednego z wykładów na temat przedsiębiorczości przytoczył swoją historię jurorowania w popularnym programie BCC „Dragon’s Den”, gdzie grono biznesmenów ocenia pomysły inwestycyjne uczestników. Zanim zgodził się na występ przed kamerami, zapytał o zdanie swoich doradców – byli temu przeciwni. On jednak nadal „bił się z myślami” i ostatecznie ciekawość zwyciężyła. Program z jego udziałem okazał się sukcesem, a doradcy musieli poszukać innego zajęcia. Konkludując, stwierdził, iż wiele dobrych pomysłów, przychodzących nam do głowy, często odrzucamy sami lub w oparciu o opinię innych osób.

Jordan Belfort opisał to bardziej obrazowo, stwierdzając, że jedyną rzeczą, jaka stoi pomiędzy nami a naszym sukcesem, jest „stek bzdur”, które sami sobie powtarzamy dla usprawiedliwienia dlaczego nie uda nam się go osiągnąć.

Konsekwencją nadmiernej niepewności jest brak jakichkolwiek działań i przyjęcie biernej postawy. Może to skutkować frustracją, tworzeniem projektów „do szuflady” i złudnym przekonaniem, że „mój inwestor nie jest jeszcze na to gotowy”. Sir Norman Foster w jednym z wywiadów stwierdził: idealny inwestor nie istnieje. Po czym dodał, że trzeba przekonać zleceniodawcę do własnej wizji.
Wszyscy ci eksperci zauważają, że należy oszacować ryzyko i rozsądnie próbować mimo porażek.

 

 

 

Bibliografia artykułu:

1_ Medialink Production, „Jordan Belfort - The Straight Line”

2_Success Under 30, „Jordan Belfort - Matching and Mirroring - Straight Line Persuasion”

3_Cialdini R. „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” 2013, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ISBN 83-85416-39-0

4_ Zespół redakcyjny, „Jordan Belfort”, kwiecień-maj 2011, Wealth Creato, wydanie 45

5_ Cytat w przekładzie własnym

6_Cameron S. “Who’s afraid of Jordan Belfort, the Wolf of Wall Street”, The Australian, 2014.05.10

7_ Kolhatkar S. „Jordan Belfort, the Real Wolf of Wall Street”, Bloomberg Business Week, 2013.11.07

8_Lewers G. – The Room Live, „Jordan Belfort - The Wolf of Wall Street”
Ionescu R., „Jordan Belfort The Real Wolf of Wall Street - Wealth Creation”

9_ Kolleeny J., Linn Ch, „Marketing: Lessons from America's best-managed architectural firms”, Architectural Record 2002

10_ Hilderman K., „Q&A with the Real Wolf of Wall Street”

11_ Stewart C., “Use Jordan Belfort ‘s Straight Line Persuasion Approach to Close More Sales”, Biz Epic, 2014.11.10

12_Empowernet International, „Jordan Belfort: Three Tenets of the Straight Line”

13_ Kolleeny J., Linn Ch, „Marketing: Lessons from America's best-managed architectural firms”, Architectural Record 2002

14_ Breuer M., „Why Architecture’s Marketers Fail (And How to Fix It)”, 2013.08.15, Archdaily.com, link: www Z:A

15_ Elias H., „Good Practice Guide: Marketing Your Practice”, 2010, RIBA Publishing, ISBN: 9781859463079

 

 

 

Działania promocyjne biur architektonicznych wciąż stanowią w Polsce terra incognita. Tymczasem zagraniczni projektanci chętnie stosują różne metody pokazywania światu swoich aktywności – na bieżąco aktualizują działy prasowe i newsy na swoich stronach www, opracowują aplikacje na urządzenia mobilne, dzięki którym można na bieżąco śledzić ich pracę, korzystają z mediów społecznościowych. Poniższe zestawienie to zaledwie mały wybór linków, dzięki którym można się przekonać jak wygląda promocja pracy architekta poza granicami Polski. Zapewniamy, że jest na co popatrzeć!

Strony internetowe architektów z rozbudowanymi (i uzupełnianymi na bieżąco) działami prasowymi:
/// Steve Holl Architects / www.stevenholl.com
/// Foster + Partners / www.fosterandpartners.com
/// Fuksas / www.fuksas.it
/// BIG / www.big.dk
/// Renzo Piano / www.rpbw.com
/// OMA / www.oma.eu
/// KWK Promes / www.kwkpromes.pl
/// Medusa group / www.medusagroup.pl
/// WWAA / www.wwaa.pl ///

Facebook:
/// www.facebook.com/bjarke.ingels.group # 75 tysięcy fanów obserwuje profil znanej duńskiej pracowni
/// www.facebook.com/ZHANews # profil biura Zahy Hadid polubiło 77 i pół tysiąca osób
/// www.facebook.com/pages/Studio-Daniel-Libeskind/128994377172531?fref=ts&fref=ts # a firmę Libeskinda tylko 5000
/// www.facebook.com/pages/kwk-promes/191209834294983?ref=ts&fref=ts # profil pracowni Roberta Koniecznego polubiło 6500 osób ///

Twitter:
/// HKR Architects / www.twitter.com/HKRGlobal # aktualizacje co kilka dni
/// Gehl Architects / www.twitter.com/citiesforpeople # architekt i urbanista, autor znanej w Polsce książki „Życie między budynkami”, aktualizacje co kilka dni
/// Royal Institute of British Architects / www.twitter.com/RIBA # nawet po kilka aktualizacji w ciągu godziny!!!
/// Studio Libeskind / www.twitter.com/daniellibeskind # aktualizacje co kilka dni
/// BIG www.twitter.com/bjarkeingels # Bjarke Ingels dba o bieżące aktualizacje swojego profilu na twitterze ///

Aplikacje na urządzenia mobilne:
/// HKR Architects https://itunes.apple.com/us/app/hkr-knowledge-+-work/id504132751?mt=8
/// Zaha Hadid Architects https://itunes.apple.com/us/app/zaha-hadid-architects/id467936543?mt=8
/// Allies and Morrison Architects https://itunes.apple.com/us/app/allies-morrison-compendium/id496817078?mt=8
/// Scott Brownrigg https://itunes.apple.com/pl/app/scott-brownrigg-architects/id486349460?mt=8

 

 

 

 

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Architekt skazany na sukces Architekt skazany na sukces
Metody stosowane w marketingu i strategie biznesowe z powodzeniem mogą być wykorzystywane także przez architektów. I choć wiele sugestii, opinii i porad specjalistów od perswazji i kreowania wizerunku można uznać za oczywiste oczywistości, warto je sobie przypomnieć.
 
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#41
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 

 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.