OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Z:A
| IZBA ARCHITEKTÓW ZA  |
|_03/2013  ZA

 

 

Wszyscy patrzą,nikt nie widzi...
/// arch. Urszula Szabłowska /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> e-Newsletter Z:A

Czy w Polskę można jeszcze uratować przed chaosem przestrzennym? Wszyscy deklarują chęć wprowadzenia ładu przestrzennego i robią to metodami dorosłych – wprowadzaniem kolejnych, jeszcze lepszych zakazów i nakazów, żmudnymi procedurami urbanistycznymi, kontrolami (niestety jak wskazują ekspertyzy NIK-u niezbyt licznymi) nadzoru budowlanego. Do wprowadzenia i – co ważniejsze
– utrzymania ładu, potrzeba jednak również, a może przede wszystkim, wyobraźni, wrażliwości na piękno i umiejętności widzenia całościowego, kontekstowego i przyszłościowego.
       
       

Młodzież, która wzięła udział w pilotażowych zajęciach programu „Kształtowanie przestrzeni”, wyzwoliła w sobie te potrzebne cechy. Nasza praca nad programem powiodła się nadzwyczajnie, a rezultaty pilotażu były dla nas ogromnym zaskoczeniem. Zaskoczeniem radosnym i dającym nadzieję.

W ciągu kilku, kilkunastu zajęć wybranych z programu gimnazjaliści i licealiści nauczyli się widzieć. Użyli intuicyjnie wszystkich narzędzi, jakie stosuje urbanistyka. Były tam nie tylko modele przestrzenne, ale posłużono się także ankietą, pokazem multimedialnym, reportażem i planem urbanistycznym. Było to zachwycające i wzruszające równocześnie.

Licealiści z krakowskiego V LO, zdobywcy pierwszej nagrody, zastosowali technikę kolażu filmu i rysunku, ale także inteligentnego kolażu słów. Gimnazjaliści z Warszawy wykonali makietę projektu „rewaloryzacji” dzielnicowego targowiska, poprzedzając projekt ankietą przeprowadzoną wśród sprzedawców i kupujących. Spostrzegli i zwrócili uwagę dorosłym, że nadmiar reklam jest „przeciwskuteczny”. Dodam z odrobiną ironii, że zrobili to jeszcze przed opublikowaniem projektu Ustawy o ochronie krajobrazu! Zauważyli chaos po kilku lekcjach z kształtowania przestrzeni! Czy nie byłoby dobrze zaprosić na te lekcje naszych parlamentarzystów i włodarzy niektórych miast?

Najlepszą ilustracją tego, co stało się ze sposobem postrzegania otoczenia u tych wspaniałych młodych osób są słowa jednej z uczennic: „Tyle lat chodzę tą ulicą do szkoły i dopiero teraz zauważyłam, że każda latarnia jest inna, a chodnik ma dziwny kształt. Tam kiedyś musiał być przystanek...”. Nie dziwię się nauczycielom, że mimo naprawdę trudnej i wyczerpującej psychicznie pracy chcą uczyć. Chwila, w której młody człowiek dzięki wskazówkom nauczyciela zaczyna rozumieć świat jest tego warta.

 

 
Polecamy lekturę Z:A_03/2013





Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.